Het Amerikaanse Pentagon is al enkele jaren bezig om commando’s op motorfietsen te laten rijden. Maar dan wel op commando-wijze: stil en snel. Dat tweede is vaak het probleem niet, dat eerste wel. Jaren geleden werd er al geëxperimenteerd met Zero-prototypes maar de beperkte actieradius gooide roet in het eten.
DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency), een instituut van het Amerikaanse ministerie van defensie, presenteerde onlangs echter bovenstaande creatie. Een tweewiel aangedreven motorfiets die zowel snel als stil is, met dank aan een chassis en elektrische motor (nog ’s flink onder handen genomen) van Redshift én nog eens een verbrandingsmotor daarbij. Het geheel is dus hybride: de elektromotor kan opgeladen worden met de verbrandingsmotor en beide kunnen de aandrijving voor rekening nemen.
Bijzonder aan de verbrandingsmotor is dat -ie functioneert op zowel benzine, diesel als JP8: een soort kerosine die veel wordt gebruikt in het Amerikaanse leger. Hierdoor kan de SilentHawk op vrijwel elke militaire basis bijgetankt worden. Wanneer een commando gewicht moet besparen en snel en stil een vijand moet besluipen, kan de verbrandingsmotor zelfs eenvoudig worden verwijderd en afgeworpen.
Hoewel het project is gepresenteerd door DARPA zijn de bedrijven Logos Technologies en California’s Alta Motors de echte ontwikkelaars van deze motorfiets. Naar verwachting is de motorfiets binnen twee jaar operationeel.
Update 27-01-2015: Uit een meer uitgebreid technisch rapport over de SilentHawk blijkt nu dat het motorblok nog specialer is dan we op voorhand dachten. Het motorblok, dat zowel op benzine, diesel als JP8 functioneert, blijkt een wankelmotor te zijn. Of beter gezegd; een wankelmotortje. Uit dit rapport blijkt tevens dat de wankelmotor niet de aandrijving voor rekening kan nemen, zoals we eerder wel dachten, maar dat -ie enkel de elektromotor kan opladen.