Het leek onbestaanbaar, of op z’n best science fiction, maar over anderhalf jaar is het echt zo ver: Harley-Davidson lanceert een elektrische motorfiets. Grote baas Matthew Levatich geeft hiermee een concreet vervolg aan het vier jaar geleden opgestartte Project LiveWire. Destijds reden zo’n twaalfduizend motorrijders op een elektrisch prototype van Harley-Davidson en gaven hun commentaar op de motorfiets.
Andere paden bewandelen
De minimale actieradius van het prototype, de batterij hield het zo’n 85 kilometer vol, is voor de doorrijders onder ons in 2019 hopelijk aangepakt. De investeringen zijn er wel naar; de Amerikanen geven de komende jaren tussen de 25 en 50 miljoen dollar per jaar uit aan de ontwikkeling van elektrische motorfietsen.
Het vuige en ruige Harley-Davidson ontpopt zich niet zomaar als milieubewuste motorfabrikant. De motorverkoop van de legendarische V-twins loopt de laatste (crisis)jaren terug en de fabrikant moet andere paden bewandelen. In tegenstelling tot bij benzinemotoren groeit de markt voor elektrische motoren nog altijd.
Banenverlies
Harley-Davidson heeft het moeilijk op de thuismarkt. Het vierde kwartaal van 2017 kelderde de verkopen met 11 procent. Over heel 2017 bezien, daalde de verkoop met 8.5 procent. Het blijft niet zonder gevolgen voor de fabriek in Milwaukee. Daar moeten mensen voor hun baan vrezen. Hopelijk brengt LiveWire daarin verandering.