vrijdag 22 november 2024

Semi-automatische transmissie voor KTM 1290 Super Duke-modellen?

In de nabije toekomst kan er voor de KTM 1290 Super Duke-modellen een semi-automatische versnellingsbak beschikbaar komen.  Op 9 februari 2023 publiceerde het US Patent and Trademark Office een patentaanvraag van KTM AG uit Mattighofen, Oostenrijk.  Deze was ingediend op 2 augustus 2022. Het gaat om een ‘handmatige transmissievergrendeling’ als parkeerhulp, wat in eerste instantie niet echt spectaculair klinkt. Maar een nadere blik op het patent geeft inzicht in KTM’s toekomstvisie van een semi-automatische transmissie voor ten minste enkele van de 1290 Super Duke-modellen.

Problemen met het parkeren van motoren

Motorfietsen moeten bij het parkeren vaak in de versnelling worden gezet om te voorkomen dat ze wegrollen. Dit kan problemen veroorzaken, vooral op oneffen ondergrond of tijdens transport. Bij motoren met een automatische transmissie is hiervoor een aparte parkeerrem nodig of moet het bestaande remsysteem worden gebruikt. Beide hebben nadelen, zoals extra onderdelen of een hogere belasting van het remsysteem.

KTM 390 Adventure nu ook mét spaakvelgen!

De oplossing van KTM

De oplossing van KTM voor dit probleem is een tandwielslot met een palwiel in de versnellingsbak dat door een pal kan wordt vergrendeld en zo in positie wordt gehouden. De patenttekeningen en -tekst zijn zeer gedetailleerd en beschrijven de exacte werking van het systeem. Maar het wordt interessant wanneer KTM de toepassingsgebieden voor deze technologie beschrijft.

Semi-automatische transmissie voor KTM Super Duke

‘Bij voorkeur is de transmissie ontworpen als een automatische transmissie, waarbij de schakelcilinder kan worden gedraaid door middel van een schakelmotor en/of een tandwielaandrijving. Dit betekent dat de versnellingen volledig automatisch of bij bediening door de motorrijder kunnen worden geschakeld.’

De schakelcilinder is bedoeld voor inbouw in een automatische transmissie die automatisch kan worden bediend door middel van een schakelmotor of -aandrijving. Dit betekent dat de versnellingen volledig automatisch of door activering door de motorrijder kunnen worden geschakeld. Bij een andere uitvoering heeft de motorfiets een ‘normaal open’-koppeling, die alleen bij een bepaalde snelheid wordt geactiveerd.  Deze koppeling is typisch voor motorfietsen met een automatische transmissie.

Hoewel er geen garantie is dat het octrooi daadwerkelijk in een nieuw model zal worden gebruikt, zijn er al vergelijkbare systemen op de markt. Honda biedt Dual Clutch Transmission (DCT) op de NC750X, Africa Twin en Gold Wing-modellen. MV Agusta heeft het SCS-systeem voor de Turismo Veloce Lusso en de Dragster RR.  KTM zou dus best zijn eigen versie van dit concept kunnen lanceren.

Hoe weten we dat het beschreven patent betrekking heeft op de 1290 Super Duke modellen? Een blik op de gedetailleerde tekeningen van KTM laat enkele onderdeelnummers zien die al worden gebruikt in bestaande 1290 Super Duke-modellen.

Opmerkelijk is dat een vrijwel identieke octrooiaanvraag in het Duits is ingediend bij het Europees Octrooibureau en al is gepubliceerd – één dag voor de publicatie in de VS. Hieruit blijkt dat het KTM ernst is met de implementatie van deze technologie en het is waarschijnlijk dat we deze binnenkort op de weg zullen zien.

Uittreksel uit het octrooi

Versnellingsbakslot (30), bij voorkeur voor parkeerhulp, voor een versnellingsbak (1) bestaande uit ten minste een schakeltrommel (2) en ten minste een palwiel (15) met tanden (19), waarbij het versnellingsbakslot (30) een draaibaar gemonteerde pal (13) heeft, waarbij de pal (13) in een vergrendelpositie in de vertanding (19) van het ten minste één palwiel (15) grijpt en in een vrijlooppositie van het ten minste één palwiel (15) wordt losgekoppeld, en waarbij de pal (13) door een veerelement (16) in de richting van de vergrendelpositie wordt bewogen, waarbij een inschakelelement (12) verbonden is met de pal (13), waarbij het inschakelelement (12) de pal (13) in de uitgeschakelde stand houdt door rechtstreeks samen te werken met de schakelrol (2) tegen de werking van het veerelement (16), wanneer de schakelrol (2) een rotatiepositie inneemt in een vrijloopbereik, en waarbij de pal (13) van de schakelrol (2) kan worden losgemaakt in een vergrendelpositie door middel van het inschakelelement (12) wanneer de schakelrol (2) een rotatiepositie inneemt in een vergrendelbereik.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen