Heibel in onze mailbox. Een open brief van Umberto Borile, directeur van Borile Motorciclette; de Italiaanse motorfabrikant die een tijd geleden met toestemming van Ducati een Scrambler bouwde. Een Scrambler met het Monster 1100 motorblok, qua opbouw en design gebaseerd op de historische Ducati 450 Scrambler.
De brief in een notendop: Borile stelde in 2011 aan Ducati voor om de oude 450 Scrambler te eren met een nieuwe Scrambler 450. Bij Ducati was men erg enthousiast en hij kreeg vrij spel om een ontwerp te maken. Een en ander wel vrijblijvend, maar het ontwerp werd volgens Borile na afloop erg enthousiast ontvangen.
Borile bouwde de ‘Borile B450 Scrambler’, deze werd op de EICMA zelfs tot mooiste motor verkozen en Borile kreeg van Ducati toestemming om ze aan enkele Ducati-dealers te leveren die er om vroegen. Ook werd er vervolgens een heuze presstest geregeld. Maar hierna verwaterde het contact met Ducati, volgens Borile doordat Claudio Domenicali de CEO-functie van Del Torchy overnam. Borile stelt dat er geen contact meer met Ducati is geweest sinds Domenicali de scepter zwaait.
Vanaf dat moment is Ducati zich zelf op een eigen Scrambler gaan richten, met deze introductie als gevolg. En daarmee staat Ducati natuurlijk volledig in z’n recht, ondanks dat er in verschillende media wordt gesuggereerd dat het ontwerp is gejat van Borile. Dat klopt natuurlijk niet, want het ontwerp van Borile was juist gebaseerd op de oude 450 van Ducati.
Of het netjes is dat Ducati al het contact met Borile plotseling heeft verbroken; dat is een tweede. Maar de suggestie dat de Scrambler een gejat ontwerp is, lijkt geen waarheid. Dat Borile zich ernstig in de kou gezet voelt, is wel heel begrijpelijk. Het lijkt er op dat er politieke spelletjes zijn gespeeld en zoals altijd kennen die spelletjes alleen maar verliezers.
Bovenstaand bericht is van 23 december 2014.
UPDATE 28 JANUARI 2015:
De Italiaanse rechter heeft de klaagzang van Borile ongegrond verklaard. Borile moet zelfs €8000 proceskosten aan Ducati betalen en mag zich niet meer negatief uitlaten over dit onderwerp. In een toelichting aan Italiaanse media heeft Borile nog wel benadrukt dat het Ducati nooit van jatwerk heeft willen betichten, maar dat het wel economische schade heeft geleden doordat Ducati met hun eigen nieuwe Scrambler het investeringswerk van Borile zou hebben gedwarsboomd.
Foto boven door Sara Tripaldi