vrijdag 22 november 2024

Scott Kolbs BMW R90/6 is eerbetoon aan vroege BoTT-racers

Er is een competitie met een bijzonder unieke smaak: de Battle of The Twins (BoTT). De competitie zag in 1981 in Daytona het licht en legde de basis voor bijvoorbeeld de legendarische Britten V1000. Dankzij de BoTT zagen we spectaculaire motoren verschijnen. Scott Kolb verbouwde een BMW R90/6 uit 1976, als eerbetoon.

Kolbs idee is simpel: ‘Een luchtgekoeld BMW-blok in een goed rijwielgedeelte, met de juiste coureur aan het stuur, kan op circuitdagen moderne motoren verslaan’. En dus besloot hij alle franjes van de Duitse motor te verwijderen. Het leverde een motor op van slechts 130 kg met een vermogen van 82pk. Kolb ziet zijn creatie als eerbetoon aan alle coureurs die aan de BoTT in Daytona hebben meegedaan.

De klant die de motor heeft besteld, die net als Kolb werkzaam is in de wereld van de architectuur, wilde een designobject. Maar de motor moest ook functioneel zijn en vooral geschikt voor zijn grootte. De man meet 1,95 meter en weegt 109 kg. In feite is de BMW hem op het lijf gesneden.

Het resultaat is radicaal en de gebruikte materialen en componenten verdienen het om bij stil te staan. Rotobox leverde de prachtige carbonvelgen, die het lage gewicht zeer gunstig hebben beïnvloed. Kolb gebruikte volledig instelbare Öhlins vering, terwijl de voetsteunen, hendels, spiegels en kentekenplaathouder uit de Rizoma-catalogus van een andere BMW, de R nineT, afkomstig zijn.

Ondanks het originele uiterlijk van het blok, werd een Sieberock kit van 1.000 cc gebruikt om het koppel en vermogen te verhogen. De koppeling werd vervangen door een die het vermogen aankan en ook de krukas werd gereviseerd en lichter gemaakt.

Het frame, evenals de achterbrug, is zeer doordacht, zowel qua vorm als kleur. Aan de achterzijde bevindt zich een cardan van de R nineT. Het Brembo-remsysteem komt van een BMW S1000R. Waarom de R nineT achterkant? Omdat er dan een 200 mm-band gemonteerd kon worden.

De carrosserie werd met de hand gebeeldhouwd uit polyurethaanschuim waarop uiteindelijk de structuur van drielaags koolstofvezel werd gecreëerd. De tank werd met de hand uit aluminium gehamerd.

Het design maakt een knipoog naar het verleden, de elektronica daarentegen is helemaal bij de tijd. De BMW heeft bijvoorbeeld een keyless startsysteem. Om het design strak, leeg zelfs kaal te laten, heeft alle elektronica onder het zadel een plek gevonden. Achter de tophalf is een mix van analoge en digitale tellers geïnstalleerd.   

De BMW wordt 7 februari op de One Moto Show in het Veterans Memorial Coliseum in Portland, Oregon gepresenteerd.

Jan Kruithof
Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen