Het duurt niet lang meer voor de Honda CB1000 Hornet binnenkort officieel wordt gelanceerd. In Japan welteverstaan, Europa laat nog op zich wachten. Maar omdat dit model een kernplatform is, zullen er in de zeer nabije toekomst meerdere, afgeleide modellen verschijnen. En er is al informatie opgedoken over een cross-over tourer met een avontuurlijk karakter.
Met de introductie van de Yamaha Tracer 9 GT+, voorzien van Adaptive Cruise Control en Brake Assist Unified Brake, de Suzuki GSX-S1000GX met elektronisch gestuurde ophanging en de Kawasaki Versys 1000 SE met elektronisch gestuurde ophanging en aangedreven door het Ninja 1000SX-blok, lijkt de line-up voor cross-over tourers in de 1000cc-klasse compleet te zijn. Lijkt, want wie missen we?
Op dit moment heeft alleen Honda z’n kaarten nog niet op tafel gelegd en fans zullen ongetwijfeld gespannen afwachten. Maar maak je geen zorgen! Het ziet ernaar uit dat de cross-over tourer CB1000 Type X of CB1000NX – laten we ‘m zo maar even noemen -, gebaseerd op de streetfighter CB1000 Hornet met CBR1000RR-blok, naar verwachting in 2025 zijn opwachting zal maken.
Honda introduceert exclusieve CBR1000RR-R Carbon Edition
Diverse technologieën
Hoewel details zoals het design nog niet bekend zijn, wordt voorspeld dat de X/NX het blok en het frame deelt met de Hornet. Of beide worden licht aangepast natuurlijk. De focus ligt met name op de uitrusting. 1000cc cross-overs van andere fabrikanten zijn voorzien van diverse technologieën, zoals tractiecontrole, rijmodi en elektronische ophanging en fungeren als vitrines voor geavanceerde high-tech functies zoals Adaptive Cruise Control.
Maar Honda lijkt af te wijken van deze trend en kiest voor een meer standaard benadering door het gebruik van elektronische controlesystemen te beperken. Dit biedt natuurlijk voordelen op het gebied van prijsstelling. Een andere onbekende variabele is de prijs-prestatieverhouding. Het SC77-blok van de Fireblade levert met z’n 192 pk indrukwekkende prestaties, maar dat zal in de X/NX worden teruggeschroefd naar zo’n 150 pk. En dan laat je als cross-over van je spreken in dit belangrijke segment. Overigens is de foto een door software gegenereerd beeld.
Bron: Youngmachines