De KTM 790 Adventure en KTM 790 Adventure R. We keken er reikhalzend naar uit. Ruige bikes waarmee je nou eens niet netjes tussen de lijntjes kleurt. Motorfietsen ook die je verder dwingen dan je ooit had gedacht. Naar de onherbergzame binnenlanden van Midden-Afrika of Drenthe. Zoiets wil KTM ons doen geloven. De lichtste Adventures van KTM zijn niet zomaar een tweewieler, maar een statement.
De KTM 790 Adventure is bedoeld voor Reis-endurorijders. Maakt niet uit hoe goed je daarin bent. Als je durft te vallen, sleurt de KTM je wel weert uit de narigheid. De 790 Adventure R is ook bedoeld voor dezelfde rijders, maar die over net wat meer geld beschikken. De motor is licht, wendbaar en technisch geavanceerd. Beide worden aangedreven door de 799cc LC8c parallelle tweecilinder. Die werd voor het eerst toegepast op de KTM 790 DUKE. Het blok is zodanig afgesteld dat het koppel onderin het toerentalbereik lager is om aan de specifieke vereisten van adventure-rijden te voldoen. Het resultaat is een soepele acceleratie, veel vermogen en door de 20-litertank, een actieradius van zo’n 450 km
Elk van deze ruige motoren is ontwikkeld door een aantal van de beste adventure-motorrijders ter wereld. KTM deed dit in samenwerking met het Red Bull KTM Rally Factory Racing Team. Zo werd een vertrouwenwekkend chassis met een laag zwaartepunt en een geschikte rij-ergonomie ontwikkeld. Een reeks rijhulpsystemen maakt mogelijk om in alle omstandigheden het maximale uit deze machines te halen. De hulpsystemen schakel je in via een menu-optie op het stuur. Deze is makkelijk te bedienen en te activeren. Een TFT kleurenscherm informeert de berijder.
Over levertijden en prijzen is nog niets bekend.
…en nog maar een keer…
Wat is “licht”? Hoeveel weegt de motor rijklaar?