Jeetje, dachten we met de R1 (200 pk) en 1299 Panigale (205 pk) alles gehad te hebben, komt Aprilia doodleuk met een nieuwe RSV4 RR op de proppen: 201 pk uit een 999cc V4-motorblok: alsjeblieft! Da’s lekker homologeren voor het WSBK, waarin Aprilia afgelopen weekend nog kampioen werd met de ‘oude’ RSV4 Factory.
Door de interne wrijvingen te verlagen en lichte titanium kleppen te gebruiken heeft Aprilia het maximale toerental weten te verhogen. Maar, belangrijk zijn de aanpassingen aan airbox (nieuw ontworpen), nieuwe injectoren, een nieuw uitlaatsysteem en anderen inlaatkelken. Deze zijn net zoals op de ‘oude’ in lengte variabel, maar hebben nu een groter bereik. Naast de winst van 16 pk hebben de Italianen ook 1,5 kilo aan gewicht bespaard.
Hiernaast is het APRC-pakket van Aprilia, dat bekend staat als hoogwaardig en modern, voor 2015 vernieuwd. Ook het kuipwerk is bijgewerkt: meer windbescherming is het gevolg, terwijl LED’s het aanzicht feller maken. Ook zijn de spiegels nieuw.
En hoewel het grootste gedeelte van het rijwielgedeelte niet is aangepast -waarom zouden ze ook- is de swingarm met 14 millimeter verlengd. Natuurlijk is het gehele rijwielgedeelte geheel instelbaar, tot aan het motorblok toe: die kun je net zoals eerder in het blok verstellen. Deze wordt fabrieksaf nu in de laagste stand afgeleverd, voor een optimale gewichtscentralisatie.
Het is ons nog niet geheel duidelijk in welke uitvoeringen deze nieuwe RSV4 op de markt komt. Voorheen gebruikte Aprilia alleen de RSV4R (goedkopere straatmodel) en de Factory-uitvoering. De RR kan het homologatiemodel zijn, maar er is ook een RF gespot en het zou kunnen dat dat de Factory-uitvoering van het RR-model wordt…
Of de RR is juist het homologatiemodel: wij zien door de bomen en al het EICMA-nieuws ook het bos eventjes niet meer. We houden je op de hoogte!
Update: DE APRILIA RSV4 RF BLIJKT OVERTREFFENDE TRAP
Zie hieronder de RSV4F, de overtreffende trap van de RR. Dezelfde mechanische specificaties, maar hoogwaardigere vering, gesmede wielen.