Heel standaard: gelekte foto’s van een komend nieuw model. In dit geval de Royal Enfield Himalayan 650, of hoe het ook mag heten.
Bekijk ADV Pulse of Motorrad Online voor foto’s van een nieuwe, avontuurlijke motor met een luchtgekoelde paralleltwin, vergelijkbaar met die in de INT650, Meteor 650, 650 Bear, enzovoort. Deze machine lijkt goed op weg naar productie, met de gebruikelijke herkenbare ‘zwarte doos’ gemonteerd op de achterzijde voor telemetrie, terwijl de rest eruitziet als een standaardmotor.
Nieuwe kleuren voor Royal Enfield Classic 350 in 2025
In feite lijkt het erop dat iemand bij RE goed naar de Husqvarna 901-serie heeft gekeken en besloot de lijnen daarvan te waarderen en het uiterlijk aan te passen voor de Himalayan. We hebben eerder prototypes van de 650 Himalayan gezien – in feite verwachtten we de motor jaren geleden al – maar die machines leken doorgaans op een 410 Himalayan met een groter blok in het chassis. Dit ziet er veel vloeiender, ronder en geschikter voor lange ritten uit, en het zou kunnen verklaren waarom de motor zo lang op de markt heeft moeten wachten. Misschien heeft het ontwerpteam van RE (gevestigd in het VK) besloten het uiterlijk van hun machine te herzien voordat deze op de markt kwam.
Of misschien wordt de motor ook aangepast, naar 750 cc zoals sommige motorexperts speculeren. Momenteel levert de 650cc-twin 47 pk, maar een update van de emissienormen kan die output beperken en RE dwingen de motor naar 750 cc uit te breiden. Dit is het patroon in de industrie, in grote lijnen, van het afgelopen decennium.
Daarnaast lijkt het erop dat de nieuwe Himalayan ByBre-remmen (dochteronderneming van Brembo) en volledig verstelbare vering zal krijgen, met een snel te verwijderen bagagesysteem en, voor Indiase klanten tenminste, een sari-beschermer…