Als je aan een motormerk denkt, schiet niet meteen Royal Enfield door je hoofd. Het zijn betaalbare motoren, maar ze geven technisch ook veel gedoe. Daarom zul je ze ook niet zo snel in een garage of schuur aantreffen.
Dat gezegd hebbende, spitsen we onze oren tijdens het debuut van de Royal Enfield KX. Da’s een concept dat je recht tussen de ogen raakt. En je hoopt stiekem dat ze in India werk maken van deze motor. De retro-Bobber/boardtracker met moderne spullen is een mooie mix van nostalgie en nieuw. En dat doet toch wat met je.
De voorvork en de hardtail achtige achterkant zijn visueel nogal aantrekkelijk. Hoe het rijwielgedeelte zich in de praktijk gedraagt, is nog maar de vraag. Een setje radiale Brembo’s om de boel af te remmen vinden we ook niet teveel gevraagd.
Dat hele boardtracker idee met die dunne Maxxis-banden doet de KX veel goeds. Dit voelt toch echt als een klassieker, gebouwd in onze tijd. Het blok lijkt een vloeistofgekoelde 838cc V-twin. Royal Enfield is niet zo scheutig met informatie over dit blok. Het is dan ook de vraag of de V-twin in de toekomst nieuwe Royal Enfields zal voortstuwen.
Dezelfde vraag kun je stellen over de levensvatbaarheid van het idee. In de wereld van ede concert is alles toegestaan. Op de openbare weg gelden helaas andere wetten. Maar je zou willen dat de KX eerdaags over de A10 vliegt. Onveranderd ten opzichte van het studieobject.