Na de klassiek gestijlde Classic 350 en de cruiser Meteor 350, pakte Royal Enfield op Intermot nog uit met de Europese première van z’n sportievere Hunter 350. Onze man mocht amper enkele weken later in Dijon, Frankrijk, op pad met de nieuwkomer.
Motor.NL: Waar heeft Royal Enfield de – eh – mosterd voor z’n Hunter gehaald?
Jelle Verstaen: (Zucht) “Goeike, baas. Maar om serieus te antwoorden op die vraag: enerzijds bij de eigen Classic en Meteor, anderzijds bij een Britse concurrent… Binnen de eigen rangen vond Royal Enfield namelijk het zwartgelakte, luchtgekoelde ééncilindertje, de wielen en de ophanging. Voor de looks – en dan vooral de voorste helft van de machine – lijkt het goed over de haag in Hinckley gekeken te hebben. De snuit en tanksectie lijkt sprekend op Triumph’s Speed Twin.”
Motor.NL: Dat lijkt ons niet meteen een verwijt.
Jelle: “Nee, klopt! Op designvlak is deze productiemotor zelfs beter dan de verwachtingen die de renders vooraf hadden geschapen. Een ronduit sympathiek ding, dat overal bewonderende blikken scoort. En ook de afwerking laat amper te wensen over. Van de laklaag, over het knap gestikte zadeltje, het potige blok, de eenvoudige maar mooie tellerpartij, de gegoten wielen tot de knoppen aan het stuurtje toe: deze Hunter 350 is zoveel beter afgewerkt dan wat je doorgaans voor een dergelijk prijskaartje voorgeschoteld krijgt.”
2022 Harley-Davidson Nightster: eerste vragen na de test
Motor.NL: Daarover gesproken, wat moet ‘ie kosten?
Jelle: “Je haalt er al eentje in een effen kleurstelling – de zogenaamde Dapper-versie – in huis vanaf 4.499 euro. Een Hunter 350 Rebel met een in two-tone gespoten tank kost exact 200 euro meer.”
Motor.NL: Lijkt ons geen geld, maar wat denk je na een dag rijden?
Jelle: “Ik ben geneigd die stelling grotendeels te volgen. Zeker als je als jonge snaak op zoek bent naar een kwiek sturende, best goed remmende, leuk ogende stadsmotor, die ook nog eens een leuke roffel uitbraakt. Ben je op zoek naar een motor om vooral secundaire wegen en de occasionele autosnelwegrit mee aan te vatten, dan denk ik dat er beter opties op de markt zijn. Het 20 pk / 27 Nm sterke monootje mist toch wat punch om bij dergelijke plannen een grijns op ons gezicht te houden. Geen verwijt – de Hunter 350 heeft zeker z’n verdienste – maar we moeten eerlijk zijn. Al zal je ‘t, zeker bij nieuwe motoren, lastig hebben om evenveel of meer motor voor je centen te vinden. Een beetje hinken op twee gedachten dus.”
Motor.NL: Ideaal als tweede motor, dan?
Jelle: “Dat lijkt ons een goed compromis, inderdaad. Eentje voor de lange reizen en het snellere werk, eentje voor een zondags ommetje of om snel door de stadsjungle te slingeren. Na de testrit van vandaag, ongeveer 80 km, was er amper één blokje van de zeven op de benzinemeter verdwenen. Dus een dorstige (en tegenwoordig dus dure) knul is ‘ie ook al niet. Ons hart heeft ‘ie toch grotendeels gestolen.”