Royal Enfield werkt aan een meer offroad georiënteerde versie van de nieuwe Himalayan 450. Deze avontuurlijke motor, die eerder gepland was om eind 2026 of begin 2027 op de markt te komen, zal nu veel eerder worden gelanceerd. Volgens de laatste mediaberichten is de ontwikkeling van de Himalayan Raid versneld en als alles goed gaat, kunnen we in 2026 de nieuwe avontuurlijke motor op de Indische wegen zien rijden.
Intern codenummer ‘Project K1X’, wordt de Himalayan Raid ontwikkeld door een gezamenlijke inspanning van het R&D-team van Royal Enfield in het VK en India, samen met het nieuwe raceteam dat in Europa is gevestigd.
Hoewel de details over het project momenteel schaars zijn, zal de Himalayan Raid waarschijnlijk veel onderdelen delen met het standaardmodel. Toch zal er een veel beter offroad pakket en een grotere lijst met capabele uitrusting deel uitmaken van het geheel. De vering zal een geheel nieuwe eenheid zijn, met een langere veerweg en aanpassingen voor compressie en rebound aan beide uiteinden. Om de vering verder te versterken, zullen de vorkbuizen een veel grotere diameter hebben.
De huidige Himalayan wordt verkocht met enkele rally-specifieke accessoires zoals een rally achterkant, rally-zadel, handbeschermers, tubeless spaakwielen en meer. De aankomende Himalayan Raid zal deze onderdelen als standaarduitrusting hebben, samen met meer aanvullingen.
Wat de aandrijflijn betreft, zal de Royal Enfield Himalayan Raid waarschijnlijk worden aangedreven door de bekende vloeistofgekoelde 452cc-eencilinder, die ook wordt gebruikt in de reguliere Himalayan 450. Mediaberichten suggereren dat deze motor enkele upgrades ondergaat, wat naar verwachting de vermogens- en koppelwaarden zal verhogen. Het blijft echter afwachten of deze motor zijn weg zal vinden naar de Himalayan Raid.
![](https://www.motor.nl/wp-content/uploads/2025/02/Royal-Enfield-Himalayan-Raid-lancering-in-2026-00-1024x683.jpg)