De Royal Enfield Himalayan 650 staat nog niet bij de dealers, maar er zijn motorrijders die niet langer willen wachten en zelf een exemplaar hebben gemaakt.
De Royal Enfield Himalayan was en is nog steeds een groot succes. Een eenvoudige fiets, plezierig om op te rijden, met een prijs die voor de meeste mensen haalbaar is, kortom, je kunt moeilijk om meer vragen. Eén ding moet echter gezegd worden: de motor, een 411 cc, is een beetje weinig, vooral als je met twee personen reist, en erger nog, met bagage. Oké, laatst reden ze met de Himalayan naar de Zuidpool, maar een versie met een grotere cilinderinhoud is zeker een van de motoren waar we naar uitkijken. De eerste spionagefoto’s van de 650-versie zijn afgelopen juli uitgelekt, maar er is nog niets bekend over een definitieve versie.
Genieten in de Eifel met een Royal Enfield Continental GT 650
Royal Enfield Interlayan
Het idee van Cooperb Motorcycles? Neem de standaard Interceptor 650 en verander hem in een Himalayan. Vandaar de naam van het concept, Interlayan. De ontwerper heeft de naked bike dus volledig getransformeerd, door de hele voorkant en natuurlijk ook de wiel- en veringsconfiguratie. De brandstoftank is ook aangepast en het uitlaatsysteem is vervangen door een 2-in-1 S&S. Een realisatie die een idee geeft van hoe de uiteindelijke versie van de volgende Himalaya eruit zou kunnen zien.
Maar wat echt telt is het motorblok, die van slechts 24,3 pk op de 411 cc-versie naar 47 pk op de 650cc-paralleltwin gaat met 52 Nm maximumkoppel. Dat is bijna het dubbele, genoeg om de motorfiets gemakkelijker te verplaatsen dan met de 400 cc. Nu wachten we op de definitieve versie van Royal Enfield, waarvan we hopen dat die halverwege of eind dit jaar klaar zal zijn. Een motorfiets waar wereldwijd veel vraag naar is en die, met de juiste prijs, echt interessante verkoopcijfers zou kunnen opleveren.