Het lijkt wel of we het al een eeuwigheid hebben over een grotere versie van Royal Enfield’s 411cc-Himalayan. Sinds de back-to-basics adventure bike uit India in 2016 op de markt kwam, zijn er speculaties en geruchten geweest over de vraag of en wanneer er een versie met een grotere cilinderinhoud op de markt zou komen. Het lijkt erop dat we eindelijk een antwoord hebben gekregen.
De Himalayan GT 650 (zo gaan we hem voorlopig noemen tot we anders horen van Royal Enfield) is terug in de krantenkoppen van de Indiase motorfietsmedia, en er is goed en slecht nieuws. Het goede nieuws is dat we twee unieke versies van de motorfiets kunnen verwachten. Het slechte nieuws is dat we moeten wachten tot 2024 voor ze in productie gaan. Dat is een beetje een tegenvaller, want we hadden gehoopt dat-ie afgelopen week in Milaan zou staan. En om eerlijk te zijn: we kunnen niet goed uitleggen waarom Royal Enfield de Himalayan niet gereed heeft. Te druk geweest met het 120-jarig bestaan?
Het blok bestaat al (die drijft de Interceptor en Continental GT aan), ook al moet hij een beetje aangepast worden om aan de Euro5-emissienormen te voldoen. Misschien is het wachten een indicatie van al het harde werk dat Royal Enfield steekt in de volgende evolutie van zijn middelgrote avonturen motor. Want dat wordt gesuggereerd door journalisten met een insider in de fabriek. Die melden dat Royal Enfield al anderhalf jaar werkt aan de grotere, op de weg gerichte versie van de Himalayan.
Blijkbaar is besloten om er een meer avontuurlijke motorfiets voor op de weg van te maken, vanwege het karakter van het bestaande blok. Enfield gelooft dat het moeilijk zou zijn om het 650cc-motorblok opnieuw af te stellen en te configureren voor off-road, zonder hem op een of andere manier aan te tasten. Er wordt ook gezegd dat ‘de nieuwe’ misschien niet eens Himalayan zal heten… Maar goed, we moeten tot 2024 wachten en dan vraag je je af waarop je wacht.
Royal Enfield viert 120-jarig bestaan met jubileum Interceptor en Continental GT
Geruchten suggereren dat er een model komt met sportievere lichtmetalen wielen (en wegbanden), terwijl de andere spaakwielen en meer offroad-geschikte banden. Maar de kans is groot dat de terreinwaardige Himalayan niet zo makkelijk in het offroad zal zijn als de huidige lichtere Himalayan. Er wordt wat informatie rondgestrooid die waarschijnlijk de beste indicatie geeft van wat we kunnen verwachten.
Naar verwachting zal het 21-inch voorwiel van de huidige Himalayan worden ingeruild voor een 19-inch, zal het zadel hoger worden en zal ook de bodemvrijheid toenemen. De uitlaat wordt hoger gemonteerd, de remmen verbeterd. En er komt een elektronicapakket en een reeks rijmodi. Tractiecontrole wordt standaard. En er zal waarschijnlijk ook een tft-scherm en Bluetooth standaard zijn.