donderdag 21 november 2024

Royal Enfield Guerrilla 450 beleeft wereldpremière in Barcelona

De afgelopen dagen konden we voor het eerst kennismaken met de Royal Enfield Guerrilla 450. Die beleeft zijn wereldpremière in Barcelona, Spanje. Een uitgebreide rijindruk is in de maak, maar we kunnen je wel alvast wat eerste specs van deze neo-roadster geven.

Royal Enfield zet de opmars voort na de Himalayan 450 met de nieuwe Guerrilla 450. Dit keer is het een roadster, met een ‘half neo-retro’ stijl, goedgekeurd voor A2-rijbewijzen.

Gelekte patentafbeeldingen onthullen design elektrische Royal Enfield

Royal Enfield behoort tot de meest dynamische fabrikanten van de afgelopen jaren en dat zal voorlopig niet stoppen. Terwijl de Indiase constructeur van de Eicher-groep onlangs een grote stap voorwaarts zette met de nieuwe Himalayan 450, doet hij daar nog een schepje bovenop met de nieuwe Guerrilla 450, een roadster met een retro-tintje, ontwikkeld parallel aan de Himalayan. Royal Enfield heeft er bewust voor gekozen om eerst de adventure op de markt te brengen, om strategische redenen.

Nieuwe Royal Enfield Guerrilla 450: de hoofdlijnen

  • Nieuw roadster model, klassiek, een beetje retro
  • Gemeenschappelijk platform met de Himalayan 450
  • Eencilinder van 452 cc, 40 pk, goedgekeurd voor A2-rijbewijs
  • Zadelhoogte 780 mm
  • Brandstoftank 11 liter
  • Drie versies, veel kleurvarianten
  • Kleurenscherm TFT, Tripper standaard
  • Levering verwacht half augustus, begin september, afhankelijk van versie en kleur

De nieuwe Guerrilla heeft een typisch roadster-uiterlijk, met een klassieke en enigszins retro-look. Na een dag rijden – de test wordt op 27 juli onder embargo gepubliceerd – lijkt hij sterk op een Benelli Leoncino of een Ducati Scrambler Icon; kortom, op vrij klassieke en vooral mooie motorfietsen. De elegantie van de Guerrilla 450 is dan ook aanwezig.

Het model is gebaseerd op hetzelfde platform als de Himalayan 450, met dezelfde nieuwe watergekoelde 452 cc motor met 4 kleppen, waarvan de cilinderinhoud nagenoeg vierkant is. Deze eencilinder levert 40 pk bij 8.000 tpm en 40 Nm bij 5.000 tpm. Daarmee voldoet de motor aan de A2-regelgeving, zonder begrenzing. De motor heeft twee rijmodi, Eco en Performance, en is uitgerust met anti-hopkoppeling. De zesversnellingsbak bewijst dat Royal Enfield duidelijk een stap vooruit heeft gezet sinds de nieuwe Himalayan.

Het rijwielgedeelte bestaat uit een stalen buisframe, waarbij de motor als dragend element fungeert. Dit frame verschilt echter licht van dat van de Himalayan, vooral vooraan, vanwege het 17 inch voorwiel (21 inch op de Himalayan) en om meer wendbaarheid te bieden.

Geen upside-down voorvork, maar een Showa SFF BP-voorvork zonder afstelmogelijkheden en een Showa-monoshock, instelbaar in voorspanning.

Prijzen vanaf 6.799 euro.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen