zaterdag 15 maart 2025

Royal Enfield GT750: nieuwe caféracer in de maak

Royal Enfield is druk in de weer met de ontwikkeling van de GT750, een nieuwe motorfiets die naar verwachting eind 2025 of begin 2026 op de markt komt. Deze motor is een evolutie van de populaire Continental GT 650 en behoudt de kenmerkende caféracer-stijl, maar krijgt enkele belangrijke updates, waaronder een krachtiger motorblok.

De overstap naar een 750cc-model past perfect binnen Royal Enfield’s strategie om te groeien in verschillende segmenten, terwijl ze trouw blijven aan hun heritage. De GT750 zal het middensegment van het merk versterken en de groei van de Indiase fabrikant ondersteunen.

De Royal Enfield Flying Flea rijdt

Verwachte Design- en Stylingelementen

Hoewel er nog geen officiële beelden zijn, laten renderings en spionagefoto’s zien dat de GT750 de klassieke caféracer-silhouet van de Continental GT 650 behoudt. Kenmerken zoals de lange brandstoftank, clip-on stuurhelften en sportieve zithouding blijven aanwezig, met enkele opvallende vernieuwingen.

  • Een tophalf rond de koplamp, die een stijlbreuk betekent met de huidige ‘naked’ GT 650.
  • Integratie van de ronde koplamp en richtingaanwijzers in de kuip voor een sportievere uitstraling.
  • Designelementen van de Interceptor Bear 650 voor tank en zijpanelen.
  • Aluminium gietwielen in plaats van spaakwielen, wat de sportieve uitstraling versterkt.
  • Verhoogd passagiersgedeelte voor extra comfort tijdens duo-ritten.

Traditioneel met moderne verfijningen

De GT750 zal waarschijnlijk een grotere versie zijn van de parallel-twin uit de 650cc-modellen. Deze lucht/oliegekoelde 750cc-motor zal naar verwachting ongeveer 55 pk en 60 Nm koppel leveren, wat een aanzienlijke prestatieverbetering is ten opzichte van de huidige 650cc-motor.

De motor zal vermoedelijk gekoppeld worden aan een zesversnellingsbak met slipper clutch voor soepelere terugschakelingen. Dit sluit mooi aan bij Royal Enfield’s filosofie om moderne technologie te combineren met traditionele waarden.

Royal Enfield houdt vast aan een traditionele aanpak voor het chassis. De GT750 zal waarschijnlijk gebruikmaken van een twin downtube cradle frame met verbeterde stijfheid voor hogere snelheden. Voor de ophangingen worden traditionele telescoopvorken aan de voorzijde verwacht, met twee schokdempers achterin en verstelbare voorspanning.

Het remsysteem van de GT750 zal bestaan uit schijfremmen voor en achter, met standaard ABS. Een dubbele schijfrem vooraan zou logisch zijn voor verbeterd remvermogen.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen