Ride Vision gebruikt twee groothoek HD-camera’s die het hele gebied rondom de motorfiets in een hoek van 360° bestrijken. LED-waarschuwingsindicatoren op de spiegels waarschuwen voor gevaren.
Het bedrijf is in Israël gevestigd en is opgericht door Uri Lavi en Lior Cohen. Beide zijn motorrijder én ingenieur. In de Raad van Bestuur vinden we veteranen uit de automobielindustrie zoals Christian Weber, hoofd van Advanced Engineering ADAS bij Continental; voormalig BMW-Motorrad Executive Vice President van Motorcycle Engineering, Prof. Karl Viktor Schaller en CEO Livia Cevolini van Energica Motor Company SpA.
Ride Vision heeft een bestuurdersassistentiesysteem met Collision Aversion Technology (CAT) ontwikkeld. Dat gebruikt de voorspellende vision-algoritmen om motorrijders te helpen in realtime kritische beslissingen te nemen, terwijl ze zich toch op het verkeer blijven concentreren. Het systeem maakt gebruik van een combinatie van beeldherkenning en andere op kunstmatige intelligentie gebaseerde algoritmen, waardoor het de eerste allesomvattende oplossing is die goed rekening kan houden met positie op de weg en specifiek motorrijdersgedrag.
Radar op de 2021 Ducati Multistrada V4
De belangrijkste functionaliteit van Ride Vision zijn als volgt samen te vatten:
- Frontal collision warning (aanpasbaar
- Safety distance maintenance (aanpasbaar)
- Hulp in de dode hoek bij inhalen en veranderen van rijstrook
- Video-opnamefunctie (grotere verzekeringsbescherming met videobewijs)
- Action Cam-functie (video-opname en behoud van de mooiste routes)
- Dedicated Ride Vision app met routes, reisstatistieken, video-archief
Het systeem komt begin 2021 in twee versies, Basic en Premium. Details en prijs zijn nog niet bekend.