De derde week van juni is inmiddels dé week van het motorrijden, want wat ooit begon met de Ride To Work Day is ondertussen uitgegroeid tot een volle week, waarbij wij-de-motorrijder tezamen kunnen laten zien wat motorrijden kan doen.
De organisatie achter Ride To Work Week heeft wat onderzoeken gedaan en uitgepluist en kwam daarbij tot een aantal zeer interessante conclusies wat het effect van motorrijden zou kunnen hebben op het verkeer en de verkeersdrukte.
Dus als jij nog niet overtuigd was de motor naar je werk te pakken deze week; lees dan vooral even door!
WAT ALS TIEN PROCENT VAN DE AUTOMOBILISTEN OP DE MOTOR ZOU STAPPEN?
40% minder file
Uit een Belgische studie – met als uitgangspunt dat België hoog op de lijst staat qua verkeersdrukte in Europa – is gebleken dat als tien procent van de automobilisten hun vierwieler in zou ruilen voor een tweewieler, zou de verkeersdrukte met veertig procent afnemen.
Als zelfs 25 procent van de automobilisten uit de auto en op de motor zou stappen, zouden files geheel tot het verleden behoren.
20% meer parkeerruimte
Op één parkeerplek passen drie motorfietsen of scooters, wat betekent dat als tien procent van de autoplekken door motorrijders gebruikt zouden worden, er liefst twintig procent meer parkeerplaats zou zijn. De Britse National Travel Survey liet zien dat 87 procent van de forenzen alleen in de auto zit, wat een gigantische toename in parkeerruimte op zou leveren als men op de tweewieler zou stappen.
Vier werkdagen tijdswinst
In het Verenigd Koninkrijk blijkt een autombilist gemiddeld 32 uur per jaar in de file te staan; motorrijders staan dat niet! Kortom, op de motor zou je feitelijk een midweekje vakantie per jaar overhouden.
Miljarden winst voor de economie
Uit Brits onderzoek is gebleken dat de economie een klap van zo’n 30 miljard pond per jaar krijgt door files alleen al. Minder verkeersdruk zou dat bedrag flink doen slinken, vooral ook omdat motoren en scooters lichter zijn en het wegennet minder te verduren krijgt.
Tien procent minder stress
Motorrijders geven vaker aan gelukkig te zijn, bleek uit een enquete over woon-werkverkeer. Uit het onderzoek bleek dat motor- en scooterrijders geen negatieve ervaring hadden met reistijden tot een half uur. In tegenstelling tot gebruikers van het openbaar vervoer en de auto, die beduidend minder vrolijk bleken.
Foto: Ride To Work Week