Harley-Davidson kreeg deze week een bittere pil te slikken. Het Amerikaanse merk roept maar liefst 251.894 motoren wereldwijd terug vanwege een mogelijk probleem met het remsysteem. De Touring-, CVO- en VSRC-modellen gebouwd tussen 2008 en 2011, uitgerust met ABS, worden teruggeroepen.
Het onderzoek naar de remproblemen begon ruim anderhalf jaar geleden. Enkele tientallen klachten, drie ongelukken en twee gewonden deden de NHTSA -het Amerikaanse bureau voor verkeersveiligheid- besluiten om in het probleem te duiken.
Het probleem? De remvloeistof. Deze moet bij deze modellen om de twee jaar vervangen worden, zo staat in de onderhoudsinstructies die Harley-Davidson heeft gecommuniceerd. De gebruikte remvloeistof is namelijk beperkt houdbaar. Dat die houdbaarheid meer is dan slechts een getalletje op het etiket is door deze zaak wel duidelijk geworden, want door klontering in de remvloeistof ontstonden er dus echt problemen. In sommige gevallen viel de remdruk geheel weg.
In het rapport van het NHTSA worden de problemen duidelijk omschreven, waarbij de oplossing onze wenkbrauwen doet fronsen: “We are conducting this recall campaign to offer a one-time brake fluid flush […], and to again reinforce the importance of regular brake fluid flushes”, ofwel: de terugroepactie bestaat uit een spoeling van het remsysteem, met de duidelijke boodschap aan de motorrijders dat reguliere remvloeistofverversing erg belangrijk is.
Als eigenaren zich keurig aan de onderhoudsinstructies hadden gehouden, was er dus niets aan de hand geweest. Alle problemen deden zich voor bij motoren die met oude remvloeistof reden. Dat is ook de reden waarom Harley eigenlijk geen terugroepactie nodig vond, en de consumenten slechts opnieuw nadrukkelijk wilde wijzen op de interval waarop de remvloeistof ververst moet worden.
Je kunt je natuurlijk afvragen in hoeverre remvloeistof van twee jaar oud als ‘oud’ bestempeld mag worden. De NHTSA geeft met deze verplichte terugroepactie dan ook een duidelijk signaal af: een fabrikant mag er niet zomaar van uit gaan dat consumenten zich precies aan de onderhoudsinstructies houden. Best logisch, want hoeveel van de motorrijders ververst om de twee jaar z’n remvloeistof of weet überhaupt van z’n twaalf jaar oude motor de precieze onderhoudsinstructies? Of wat als een motor twee jaar stil staat?
En wat wij hiervan kunnen leren? Nou, dat remvloeistof niet voorspelbaar en geleidelijk oud wordt. Het is niet altijd zomaar aan te voelen, en dat kan een accuut veiligheidsprobleem opleveren. Een prima boodschap, zo met de lente in aantocht…