‘Rekeningrijden kan je honderden euro’s per maand gaan kosten’. Deze weinig hoopvolle kop stond met dikke chocolade letters op telegraaf.nl. Het nieuwsbericht leeft duidelijk ook onder motorrijders, want op de redactie van ons kwamen tientallen mailtjes binnen, met als centraal thema of dit ook gaat gelden voor motorrijders.
Ongeveer een jaar geleden schreven we hier ook al over en toen was de reactie van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat erg duidelijk: ‘Betalen naar gebruik wordt voorbereid voor personen- en bestelauto’s. Reden hiervoor is dat de bijdrage van motorrijders aan de opbrengsten in motorrijtuigbelasting relatief laag zijn, net als de bijdrage van motoren aan CO2-uitstoot. Het zou het invoeren van de hervorming van de motorrijtuigbelasting wel ingewikkelder maken dit direct mee te nemen’, aldus een woordvoeder.
Motorrijden en rekeningrijden; hoe zit dat?
Maar, geldt dit nog steeds? Ja, is het goede – en voor ons beste – antwoord, zo bleek nadat wij opnieuw contact opnamen met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat: ‘Er is niets veranderd. Het rekeningrijden wordt dus vooralsnog uitgewerkt en ingevoerd voor automobilisten en niet voor motorrijders.’
De oplettende lezer zal vooral het woordje vooralsnog opvallen. Wil dat dan zeggen dat het ooit wel zo kan zijn dat rekeningrijden voor motorrijders gaat gelden? Ja, helaas wel. ‘Indien nodig of gewenst kunnen motoren in een latere fase alsnog onder het systeem van betalen naar gebruik gebracht worden’ zo liet dezelfde woordvoerder ons namelijk eerder al weten.
Vooralsnog dus nog niet en daar kunnen vooralsnog heel blij mee zijn.
Fijn dat dat even is uitgezocht. Kunnen we rustig verder brommeren tot 2030.
Bedankt voor het (voorlopig) gerustellende antwoord !
jaren geleden was er ook al eens sprake van rekeningrijden. Dit is toen niet doorgegaan, maar intussen moesten motorrijders wel volledige wegenbelasting betalen, terwijl voor die tijd maar voor een half jaar betaald moest worden, dus wij betalen er in feite al jaren voor.