In een brief aan informateur Ronald Plasterk heeft de RAI vereniging erop aangedrongen dat Nederland een toekomstbestendig mobiliteitsbeleid nodig heeft. “Nederland heeft behoefte aan een ambitieus mobiliteitsbeleid, dat gericht is op duurzaamheid, veiligheid én betaalbaarheid voor alle burgers.”, aldus Algemeen Voorzitter Frits van Bruggen.
In de verstuurde brief benoemt RAI een aantal punten die essentieel zijn voor de transitie naar duurzame mobiliteit in Nederland. “Als we vasthouden aan het huidige beleid raken onze CO2-doelen verder uit zicht en wordt mobiliteit voor steeds meer mensen onbetaalbaar”, vervolgt Van Bruggen. Daarnaast zou het gebrek aan innovatie en de achterblijvende transitie naar schone mobiliteit niet alleen de milieu- en klimaatdoelstellingen in gevaar brengen. De vereniging stelt namelijk dat deze situatie ook economische kansen voor Nederland beperkt en onze internationale concurrentiepositie verzwakt.
Rijden op A1-motoren met B-rijbewijs: levensgevaarlijk of mobiliteitsoplossing?
Verbeterpunten
Maar de RAI vereniging laat het dus niet bij een oproep zitten, maar geeft ook actief suggesties aan de politiek:
- Stimulering gemotoriseerde tweewieler: Stimuleer en ondersteun actief het gebruik van (elektrische) snor-, brom- en motorfietsen voor duurzaam woon-werkverkeer op (middel)lange afstanden. Deze voertuigen leveren een belangrijke bijdrage aan de CO2-doelstellingen van werkgevers en dragen bij aan het verminderen van files.
- Stimulering van elektrische auto’s na 2025: Versnel de ingroei van elektrische auto’s door de fiscale stimulering na 2025 voort te zetten. Momenteel zijn consumenten terughoudend vanwege de afbouw van fiscale voordelen na 2025.
- Overgang van autobelastingen naar gebruik in plaats van bezit (rekeningrijden): Vervang de vaste autobelastingen door een systeem van Betalen naar Gebruik met milieucomponent. Dit stimuleert zuinig rijden. Daarnaast beloont het de aanschaf van schone voertuigen, en moedigt duurzaam gedrag aan bij zowel burgers als bedrijven.
- Dekking voor misgelopen belastinginkomsten: De Rijksoverheid moet alternatieve financieringsbronnen zoeken voor teruglopende belastinginkomsten door elektrificering. Dat komt in de plaats van belastingen voor niet-elektrische autogebruikers te verhogen. Dit voorkomt weer dat autorijden onbetaalbaar wordt voor een deel van de samenleving.
- Investering in infrastructuur voor duurzame mobiliteit: Investeer in laad- en tankinfrastructuur voor zero-emissie vrachtwagens. Zet daarnaast meer in op geavanceerde hernieuwbare brandstoffen, om duurzame mobiliteit te bevorderen.
- Verduurzaming van logistiek naar nul-emissie in 2050: Een financiële injectie in zero-emissie vrachtwagens is nodig, om te investeren in duurzame oplossingen voor regionaal en langeafstandstransport.
- Stimuleren van fietsgebruik: Het behoud van de kilometervergoeding voor forenzen die met de fiets naar het werk gaan, stimuleert het gebruik van de fiets en vermindert de CO2-uitstoot
- Innovatie- en handelsagenda voor batterijen: Batterijen en auto-onderdelen zijn essentieel voor een duurzame economie zijn. Nederlandse truckfabrikanten hebben dringend behoefte aan grondstoffen, batterij-innovatie en recycling. De overheid moet actief circulaire bedrijvigheid in Nederland aanmoedigen en ondersteunen.
- Nationaal Groeifonds: Het groeifonds is een belangrijke impuls voor het duurzaam verdienvermogen van Nederland. De overheid moet een actieve rol spelen in de marktbewerking van innovaties uit het fonds. Daarnaast moet nieuwe innovatie gestimuleerd blijven worden via regelingen.