QJMotor biedt al diverse modellen en motorblokken aan, maar een driecilinderplatform ontbreekt nog. Een recent ontdekt patent laat zien dat QJMotor stappen maakt met een triple. En ze maken er gelijk iets speciaals van door er een geautomatiseerde versnellingsbak (AMT) aan te koppelen.
De patentaanvraag beschrijft een watergekoelde, moderne lijn-driecilindermotor. Hoewel de afbeeldingen geen compleet blok tonen, zijn de drie cilinders wel duidelijk zichtbaar. Specificaties zoals boring, slag en cilinderinhoud zijn nog onbekend, maar de motor zal naar verwachting tussen de 700 en 900 cc liggen. Verwacht vermogen: zo’n 100 pk. Triples in deze categorie – Triumph, Yamaha en recentelijk CFMoto – zijn inmiddels goed vertegenwoordigd. De (beurs)introductie zou in 2026 kunnen plaatsvinden.
QJMotor SRT 800 RX: lichtgewicht concurrentie voor Yamaha T7?
Focus op automatische transmissie (AMT)
De focus van de patentaanvraag ligt op de geautomatiseerde transmissie (AMT) en niet alleen op de nieuwe triple. Net als de Y-AMT van Yamaha voeren bij QJMotor twee elektromechanische actuators de schakelprocessen uit: één voor de koppeling en de andere voor de schakelas. Dit betreft een eenvoudige uitvoering van een schakelautomaat, waardoor de praktische werking nog niet te beoordelen is. Yamaha’s Y-AMT presteert goed, terwijl KTM (AMT) en BMW (ASA) nog verfijndere systemen hebben.