QJMotor heeft de eerste foto’s en informatie vrijgegeven van een nieuw gekuipt model. De QJMotor 550 kan worden beschouwd als de directe rivaal van de recente CFMoto 450SR. De nieuweling kan ook de vergelijking met de Honda CBR500R doorstaan.
Esthetisch is QJMotor 550 een meer gepolijst en potentieel exportvriendelijker model dan de 600RR, nog steeds met de op Panigale geïnspireerde dubbele koplampen en aerodynamische vleugels, maar met een beter ontworpen kuip en kont.
De motor is de 550 (554 cc) die QJMotor gebruikt voor de SRT550 street enduro, de SRV550 naked en die ook zal worden gebruikt door MV Agusta’s Lucky Explorer 5.5.
He blok behoudt dezelfde lay-out, maar is een nieuwe eenheid in vergelijking met de TRK502-krachtbron, geëvolueerd en met andere boring- en slagmaten. De boring/slagverhouding is gewijzigd van 69 x66,8 mm voor de 499cc-motor tot 70,5 x 71 mm voor de nieuwe 554 cc.
Geüpdatet QJMotor 600RR gespot
Terwijl het vermogen van de SRT en SRV 47,6 pk bedraagt (de 35 kW van het A2-rijbewijsreglement), is dat van de nieuwe sportmotor gestegen tot 57 pk, terwijl het maximumkoppel is toegenomen van 51 tot 54 Nm.
Het chassis is gebaseerd op een nieuw stalen frame, aangevuld met een enkelzijdige swingarm met centrale schokdemper. De upside-down voorvork is van KYB en het remsysteem is van Brembo.
De nieuwe CFMoto 450SR staat in de boeken voor 50 pk en de Honda CBR500R voor 48 pk.
En volgens sommige geruchten bereidt Benelli ook een 550 Tornado met een kuip en een 550 TnT naked voor.