Belgische en Nederlandse havens staan vol elektrische auto’s – BYD – uit China, de Europese zonnepaneelindustrie is weggevaagd, kranen zijn mogelijk voorzien van apparaten zodat de Chinese overheid kan meekijken wat er gebeurt in de Rotterdamse haven. Op de Solomon-eilanden – strategisch gelegen bij belangrijke scheepvaartroutes – mogen Chinese soldaten en politieagenten Chinese belangen verdedigen. Zo maar wat citaten uit kranten van de afgelopen week. En het Chinese QJMOTOR koopt Morbidelli, het zoveelste zombi-merk – een bedrijf dat alleen nog papier bestaat – dat in de afgelopen twintig jaar in handen is gekomen van Chinese kopers. Wat is er aan de hand, wat gebeurt er? Wanneer gaan wij het Westerse ideaal van een open global economy nou eens ferm verdedigen. Nou ja, Westers… De USA heft ook nog steeds importheffingen op whisky, nog een restant van de regering Trump 1 (en Europa overigens op motoren…). Nu is de werkelijkheid oneindig meer complex voor een artikel op een motorsite… Morbidelli dus.
Morbidelli is geen alom bekende naam, maar ze waren ooit van betekenis in GP-races. Als een van de vele Italiaanse fabrikanten die opkwamen in de decennia na de Tweede Wereldoorlog, won Morbidelli verschillende titels in de 125-klasse in de jaren 70, en ook een 250-titel. Hun laatste MotoGP-kampioenschap kwam in 1980.
QJMOTOR nu ook verkrijgbaar in de Benelux
Over en uit
In de jaren 90 was het over en uit voor Morbidelli en in de afgelopen decennia hebben we niets meer van het bedrijf gehoord. Maar een herorganisatie van het bedrijf toonde in 2022 machines op EICMA onder de naam MBP Moto. Deze herrezen versie van het bedrijf is nu in handen van QJMOTOR gekomen, via hun dochteronderneming Keeway weliswaar dat zelf ook een soort zombie-merk was, oorspronkelijk uit Hongarije. Dit is niet het eerste Italiaanse motorbedrijf dat QJMOTOR heeft gekocht – ze bezitten ook het motormerk Benelli, een van de bestverkopende merken voor adventuremotoren in Europa.
Waarschijnlijk hoopt QJMOTOR dit succes te herhalen met Morbidelli, hoogstwaarschijnlijk op het gebied van sportmotoren, aangezien Morbidelli nauwelijks een naam is die wordt geassocieerd met de Sahara of de Dakar Rally. Maar dat gold ook voor Benelli en toch verkopen ze een hoop TRK’s…