De dagen waarin de introductie van een in China geproduceerde sportmotor met een viercilinder motor belachelijk werd gemaakt, liggen ver achter ons. QJMotor, een van de snelstgroeiende motorfietsmerken in China, breidt hun aanbod uit met een gloednieuw 800cc-model, de SRK 800RR.
Dit nieuwe model is de derde met een viercilinder van het bedrijf. De eerste was de SRK 600RR, de eerste volledig in China geproduceerde motorfiets met een viercilinder, die in 2020 op de markt kwam. De motor ervan werd oorspronkelijk ontworpen door Benelli, nog een merk van de Qianjiang-groep, waartoe ook QJMotor behoort.
Honda-achtig ontwerp met QJMotor-touch
De SRK 800RR wordt aangedreven door een geheel nieuwe motor en vertoont enkele overeenkomsten in het ontwerp met de Honda CBR650R. Maar terwijl het ontwerp geïnspireerd lijkt door Honda, volgt de motor zijn eigen weg. Met een grotere slag dan de CBR650R heeft de SRK 800RR een cilinderinhoud van 778 cc in vergelijking met de 649 cc van de Honda. Ook de frameconstructie lijkt sterk op die van de CBR650R, maar is gemaakt van geperst staal in plaats van aluminium.
De overeenkomsten houden hier echter op. De SRK 800RR is zeker geen eenvoudige kopie van de Honda. QJMotor heeft aantoonbaar aanzienlijke aanpassingen aan de motor gemaakt, zoals blijkt uit hun patenten. Hierdoor bereikt de 800RR een piekvermogen van ongeveer 101 pk (ongeveer 75 kW), ongeveer 7 pk (5 kW) meer dan de CBR650R.
Hoogwaardige uitrusting en componenten
De SRK 800RR is uitgerust met bekende merkcomponenten zoals Brembo vierzuiger-radiaalremklauwen met ABS, en de vering zal hoogstwaarschijnlijk onder de merknaam Marzocchi worden geleverd. Qianjiang en Marzocchi hebben in 2021 een joint venture opgericht om Marzocchi-componenten in China te produceren, dus het is logisch dat deze componenten ook worden gebruikt voor de QJMotor-modellen.
De 800RR heeft nog meer indrukwekkende specificaties. Het volgetankte gewicht bedraagt 207 kg en de topsnelheid wordt geschat op 220 km/u, wat vrij conservatief lijkt. De wiel- en bandencombinatie is voor 120/70ZR-17 en achter 180/55ZR-17.
QJMotor breidt uit
Hoewel de beschikbaarheid van de SRK 800RR buiten China pas duidelijk zal worden na de officiële lancering in het derde kwartaal van dit jaar, is het al bekend dat QJMotor motorfietsen exporteert naar de Verenigde Staten en Europa. Het assortiment omvat een reeks modellen, dus er is een goede kans dat de SRK 800RR ook zijn weg zal vinden.
Huidige trends ontmoeten klassieke esthetiek
De SRK 800RR is een echte blikvanger en past perfect in het huidige beeld van de trends in sportmotorfietsen. Met koplampen omlijst door luchtinlaten aan de voorkant, winglets aan de zijpanelen en een compact, hoog achterwerk, is de stijl ervan duidelijk geïnspireerd door het uiterlijk van de nog niet onthulde QJMotor 1000RR.
De 1000RR is sterk beïnvloed door MV Agusta-onderdelen, nadat Qianjiang en MV een overeenkomst hebben gesloten die het Chinese bedrijf toegang geeft tot de 1000cc-viercilindermotor van MV. Volgens het nieuwe modelplan van QJMotor zal de 1000RR naar verwachting eind 2023 officieel worden gepresenteerd.