QJ Motor presenteert de nieuwe SRK 600 RR met bocht-ABS van Bosch. Hiermee is het de eerste QJ met een stabilisatieprogramma.
Vooraf gezegd: de term “bocht-ABS” voor het systeem van Bosch is onjuist. MSC, Motorcycle Stability Control, is de juiste term voor de ESP van de tweewieler. Tot nu toe te vinden in de grotere modellen van de premiumaanbieders, volgt de Chinese fabrikant QJ Motor in 2023 en rust de 600cc supersport SRK 600 RR uit met het systeem. Dat is passend, want de SRK was sowieso één van de topmodellen van het merk op hardwaregebied.
QJMotor breidt uit met de SRK 800RR
De SRK 600 RR van QJ Motor lijkt eigenlijk op een overblijfsel uit een lang vervlogen tijdperk: een 600cc viercilinder, 81 pk bij 11.000 tpm, 51 Nm bij 10.500 tpm en een gewicht van 225 kilogram. Het klinkt als een 600cc supersportmotor met carburateurs uit de jaren 80. Maar dat is het niet helemaal, want de SRK heeft brandstofinjectie, staat op een upside-down voorvork van KYB met een dubbele Brembo-schijf aan de voorkant, met een 120/70 ZR 17-band, en zelfs een 180/55 achterband. Geen vergelijking met de magere en eenvoudige tegenhangers van een Honda PC 19 uit 1986. Echter, de SRK is zwaarder dan de Honda destijds en zelfs voor moderne maatstaven is 225 kilo voor een 600cc niet echt super of sportief. Maar motorfietsen uit China, voornamelijk bedoeld voor China, onderscheiden zich juist door hun hoge robuustheid op het gebied van vervorming in het wegverkeer. Het achterframe is in ieder geval van aluminium. Het nieuwe aan QJ Motor is het MSC van Bosch. En dat zal naar verwachting al in het modeljaar 2023 worden geïntroduceerd op de SRK 600 RR.
Moderne elektronica
Tot nu toe gebruikte QJ Motor een standaard 2-kanaals ABS van Bosch op de SRK 600 RR. De upgrade naar MSC wordt mogelijk gemaakt door een nieuwe ABS-modulator en de IMU die de hellingshoek berekent. Wanneer het systeem aan boord is, zal de tractiecontrole meteen actief zijn, en functies zoals gecontroleerde motorrem of een hellingassistent zijn ook mogelijk. De systemen worden bediend met rijmodi via een TFT-display, schakelen gebeurt met een quickshifter, de instrumenten zijn verlicht en de verlichting is voorzien van LED-verlichting. De SRK kan zonder sleutel worden gestart en met een transponder kan het voertuig tot op 50 meter afstand worden gelokaliseerd.
Met dergelijke moderne systemen zou er mogelijk terrein te winnen zijn in Europa, maar met overgewicht en een te zwakke motor zal QJ Motor deze stap waarschijnlijk niet durven te zetten. De kans op succes lijkt groter voor de lichtere tweecilinders die zijn gepresenteerd voor 2022 en 2023.
Afbeeldingen: QJ Motor