De dubbele ziel van Benelli – Chinees eigendom, Italiaans ontwikkelingscentrum en design – wekt vaak verwachtingen die op de Europese markt zelden worden ingelost. Nog maar een paar maanden geleden werden op de autosalon van Peking drie nieuwe modellen met grote cilinderinhoud voorgesteld die waarschijnlijk niet in Europa te zien zullen zijn. Hetzelfde geldt voor verschillende andere voorstellen die in opdracht van QJ Motor werden uitgewerkt en vooral voor de binnenlandse markt zijn ontworpen.
Hetzelfde lot zou de QJ Motor 550 kunnen treffen, waarvan een foto de laatste dagen de ronde doet en die enige hoop geeft op een sportieve Benelli, die sinds de Tornado van begin jaren 2000 in de lijst ontbreekt. Helaas is het onwaarschijnlijk dat we deze motor in Europa zullen zien; we zeggen helaas omdat deze 550 uiterlijk gezien helemaal niet slecht is.
Het probleem vloeit voort uit de positionering: op de binnenlandse markt moet een dergelijke motorfiets – dat zeker evolueert vanuit de basis van de Leoncino 500 – beschouwd worden als een vlaggenschip. In Europa zou de Honda CBR500R een rivaal zijn of de Aprilia RS660. Misschien ook wel de Kawasaki Z650. Kortom, de Benelli moet het doen in een segment waar de kans op verkoopsuccessen heel moeilijk is. Op oosterse markten is de Benelli daarentegen veel concurrerender.
Kortom, als we denken aan het nieuws 2022 voor het merk uit Pesaro, denken we zeker meer aan de TRK 800, die geënt is op de QJ750-7. We wachten af.