Een V4 en 200 pk. Dat zijn de specificaties van de nieuwe superbike van QJ Motor 1000 RR. Dit is wat we er tot nu toe van de 1000 RR weten.
Wie had zo’n motorfiets verwacht? In China denken ze toch vooral aan lichte motorfietsen met een cilinderinhoud tot maximaal 500 cc, toch? Tuurlijk lees je over modellen met een groot blok van KTM of een oude Benelli-driecilinder. Maar een viercilinder Superbike? Bijna een utopie, zouden we zeggen. Maar QJ Motor, de Aziatische reus, heeft echt potentieel, en bewijst dat met deze noviteit. Het model heet de 1000 RR en de geruchten spreken van meer dan 200 pk. Tenminste, dat beweert de Chinese website motooy.com. Op de kuip staat 1000 RR, dat moet toch ergens een kern van waarheid hebben.
QJ Motor introduceert de QJ Motor SRV 700 middengewicht cruiser
V4 van KTM MotoGP-machine?
Over het uiterlijk van de motorfiets kunnen we van mening verschillen, maar feit is dat de motor intrigeert. En niet zo’n klein beetje ook. De CF Moto 1000 RR heeft alle troeven in handen, te beginnen met de radiale Brembo-remklauwen met vier zuigers. Natuurlijk zit er een ‘omgekeerde’ voorvork op en steekt achteraan een enkelzijdige achterbrug. De uitlaatpijpen zijn verhoogd en lijken sterk op die van de MV Agusta Brutale RR. En dan komt het. QJ Motor werkt al sinds 2013 nauw samen met KTM. En hebben de Oostenrijkers niet onlangs een vinger in de pap gekregen bij MV Agusta. Als die gedachtegang juist is, hebben de Chinezen er wel vaart achter gezet bij de ontwikkeling van de 1000 RR. Of zou het blok toch een afgeleide kunnen zijn van de KTM MotoGP-machine?
De foto laat het al zien. Er staat MV op het blok. Dit is een Chinese MV Agusta met kuip.