vrijdag 22 november 2024

Qidian belooft fabelachtig brandstofverbruik met nieuwe 150 C

Hoe klinkt de combinatie van retro cruiser-styling en scooterzuinigheid? Volgens het Chinese merk Qidian is het mogelijk. Ze hebben hun nieuwste model, de 150 C, geïntroduceerd. Deze minimalistische 150cc cruiser straalt neo-retro stijl uit en verrast met zijn indrukwekkende brandstofefficiëntie, dankzij zijn bescheiden motor en 16,5 liter-grote brandstoftank.

Volgens de fabrikant uit Guangdong kan deze motorfiets een opmerkelijk bereik van 900 kilometer halen op één tank, wat neerkomt op een verbluffende 55 kilometer per liter. Hoewel het in de praktijk nog moet worden bewezen of deze cijfers standhouden, zou je behoorlijk zuinig moeten rijden om zo’n actieradius te bereiken. Desalniettemin verwachten we dat zelfs bij normaal gebruik de motorfiets indrukwekkende brandstofverbruikscijfers zal laten zien.

Nieuw Chinees motormerk Zero presenteert de LH450 Bobber

Deze uitzonderlijke brandstofefficiëntie is voornamelijk te danken aan de motor zelf. De 150cc vloeistofgekoelde, brandstof-ingespoten ééncilinder levert slechts 19 pk en 16 Newton-meter aan koppel, dus sensationele snelheden hoef je niet te verwachten van deze zuinige cruiser. Maar met een gewicht van slechts 148 kilogram en een lage zithoogte van 700 millimeter, is het een zeer toegankelijke motor, ideaal voor beginnende rijders en zij die op zoek zijn naar een stijlvolle rit.

Voor iedereen die nu lekker gemaakt is met bijna ongeloofwaardige verbruikscijfers hebben we nu het slechte nieuws: het is nog niet zeker of de Qidian 150 C ooit buiten China verkrijgbaar zal zijn. Daar is hij op dit moment te koop voor ongeveer 1.783 euro, wat het een ongelooflijk aantrekkelijke optie maakt voor mensen die gewoon op zoek zijn naar een motorfiets die de aandacht trekt en tegelijkertijd zeer zuinig is. Er wordt gespeculeerd dat de motor onder de merknaam Zontes naar Europa zou kunnen komen. Deze speculatie komt voort uit het feit dat de naam Zontes te zien is op de voorrem. Voorlopig zullen we dus moeten afwachten.

Jesse Busser
Jesse Busser
Jesse Busser werd op 27 januari 1998 geboren en had tijdens zijn vroege jeugd niet al te veel met tweewielers. Daar kwam spectaculair verandering in toen hij op zijn zestiende begon met scooterrijden. Toentertijd was de motor die hij later wilde rijden een Moto Guzzi Griso 750, maar nu is hij niet meer weg te slaan van zijn Suzuki DL-1000 V-Strom.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen