Normaliter worden we op World Ducati Week getrakteerd op nieuws. Ten minste, dat zijn we gewend geraakt met de aankondiging van de Scrambler in 2014 en de terugkeer van de SuperSport in 2016. Echt volwaardig nieuws ontbrak er op dit jaars editie, maar Ducati is de plaagstootjes nog niet verleerd met Project 1309.
Dat er een nieuwe Diavel – of XDiavel; misschien wel een compleet andere naam. Wie weet? – aanstaande is, gonst al maanden door de wandelgangen van het wereldwijde web. Dat er nu plots gespeeld wordt met Project 1309 als noemer, geeft de burger hoop dat we de nieuwe powercruiser van het Bolognese merk op de EICMA kunnnen verwachten.
Wat we nu al weten – afgaand op spionagefoto’s waar sommige andere media beslag op hebben weten te leggen – is dat de nieuwe Ducati powercruiser voortborduurt op de XDiavel, maar ook weer niet. Zo zijn de forward controls verdwenen. Iets waar sommigen over klaagden bij de Diavel, was de bijzondere zithouding, maar door de enorme pijpen aan de linkerzijde van het blok zou je alle huid op je benen eraf barbecuen als je de voeten naar voren zou wijzen zoals het een dikke cruiser toch wel een beetje betaamt. De XDiavel kreeg de uitlaat onder het blok á la Panigale en voilà; nog bijzonderder zithouding.
Omdat de nieuwe Diavel duidelijk sportiever ingestoken is, lijken de voetsteunen terug naar achteren te komen. Gelijktijdig is te zien dat de balhoofdhoek ook naar de sportschool geweest is en beduidend scherper en dus sportiever is geworden. Dat moet het sturen – zeker met die dikke 240-achterband – ten goede komen. Tot zover weinig XDiavel-invloeden.
X-factor
De belangrijkste XDiavel-toevoeging zit hem in het blok, wat – afgaand op het beschikbare beeld – het inmiddels bekende 1.262cc-blok is mét variabele kleptiming. De XDiavel kreeg hem, maar ook in de Multistrada heeft de krachtbron zich al bewezen. Alleen vanwaar dan de Project 1309-noemer? Wellicht gooit Ducati alle register open en boren ze hem nog op ook tot… 1.309cc, misschien?
Afwachten geblazen dus. Dat we inmiddels al zoveel weten – het enige voordeel aan de teasercampagnes van vandaag de dag – wil zeggen dat we warm zitten en de nieuwe powercruiser op korte termijn de poorten van Borgo Panigale verlaat, onder een doek wordt gezet en hij door een hoge Ducati-pief onthuld zal worden. Reken op de EICMA-beurs in Milaan in november, maar sluit niet uit we na de Intermot in Keulen in oktober misschien al meer weten.
Foto: Ducati/Motor.nl