FortNine, bekend om z’n brutale soms oneerbiedige manier van becommentariëren, rekent af met Harley-Davidson. Het vertelt hoe het merk is geëvolueerd van een naam die de motorindustrie domineerde (en een van de sterkste merken ter wereld is), naar een vallende meteoor met dalende verkoopcijfers en winstgevendheid.
Of je het nu eens bent met het uitgangspunt van de video of niet (Fortnite stelt namelijk dat Harley-Davidson niet meer te redden is); de video heeft zeker een snaar geraakt bij het internetpubliek. Binnen 24 uur hebben 300.000 mensen de video bekeken. Een dag later stond de reactieteller op 6.000.
Je kunt het oneens zijn over sommige punten die FortNine aan de kaak stelt en de daaruit volgende conclusies, punt is dat de video duidelijk de perceptie rond het merk Harley-Davidson vertelt. An is het goed te weten dat de video afkomstig is van zelfverklaarde millennial werkzaam bij een van digitale techniek doordesemd internetbedrijf. Als Harley-Davidson echt zijn toekomst wil veilig stellen (en dat wil het natuurlijk ook), dan zijn de sprekers in de video precies de markt en het segment dat ze moeten overtuigen. Dit zijn de toekomstige potentiële klanten van Harley-Davidson.
Natuurlijk hoor je in de video veel van wat insiders al jaren zeggen over Harley-Davidson, hoewel de commentaren meer betekenis hebben nu Harley-Davidson zijn More Roads-strategie heeft ingeruild voor de nog wazige Rewire-plannen. Of je het nu eens bent met de video of niet, met een nieuwe CEO aan het roer staat Harley-Davidson op een kantelpunt in z’n geschiedenis.
Flauw verhaal. Het vergelijk met Honda is al vele malen platgeslagen. Nik swaard, ouwe koek
Alleen boomers hebben het geld voor dure hobby’s zoals een motorfiets, logisch dat je klanten een leeftijd hebbenwaarop ze dat kunne betalen
Millenials willen geen bezit maar pay-as-you-go. Geldt voor alle fabrikanten, probleem voor iedereen hetzelfde
HD is niet de enige fabrikant met een portfolio mismatch. Ducati heeft (voor het eerst in haar bestaan) een keertje goed gegokt en het scrambler merk geintroduceerd, etc etc. HD moet “Young Motorcycles” introduceren en daar haar retro gestylde kleine (max 750cc) motorfiesten in onderbregen. Oh wacht dat doen ze al, alleen onder de HD naam wat fout is.
De enige reden dan fabrikanten met kleine motorfietsjes succesvol zijn is het verre oosten waar men geen auto kan betalen. Zodra dat verandert, net zoals in America ne Europa gebeurt is, verkopen ze niks meer.
Al met al veel ouwe wijn in nieuwe zakken, een fors stuk gemiste analyse en een overdeven focus op de betekenis van aandeelwaarde waar elek US analyse op stuk loopt.
Eindcijfer een 3, kom maar terug als je wel weet waar je over praat