De BMW C1 was een van de meest in het oog springende motorscooters uit het begin van de jaren 2000. De overdekte scooter met veiligheidsgordels mocht je zonder helm op je hoofd berijden. Typisch zaken die een verkoopsucces die in de weg zouden staan. Maar de C1 deed niks. In twee jaar tijd werden er wereldwijd ongeveer 12.000 exemplaren verkocht. Was de C1 te vroeg en is de tijd nu wel rijp?
Je zou denken dat BMW helemaal niet happig is op nog een overdek avontuur met de C1. Toch werden al in 2018 een aanvraag voor deze machine ingediend. De patenten werden nog maar net gepubliceerd.
Wat je ziet is een nieuw type modulaire scooter, die je ofwel dakloos als met dak kunt rijden. De ruggengraat is de BMW C evolution elektrische scooter, die voor het eerst geproduceerd werd in 2014. Die werd ‘opgezadeld’ met een koolstofvezel en aluminium bovenbouw, die de berijder uit weer en wind houdt.
Net als bij de originele C1 uit het begin van de jaren 2000, zal veiligheid een van de belangrijkste verkoopargumenten van BMW zijn. Lees je de details die het patent van deze scooter vergezellen en een groot aantal andere patenten van de afgelopen maanden, zou de scooter kreukelzones, vierpuntsgordels en zelfs airbags kunnen bevatten om de berijder zo goed als altijd heelhuids thuis te krijgen.