Het is amper te geloven dat een van de meest opwindende nieuwkomers van 2017 van Duitse afkomst is. Toch is het weldegelijk BMW’s R nineT Racer die overal hoge ogen gooit door zijn sexy lijnenspel dat een ode is aan de jaren zeventig van de vorige eeuw. Laag, lang, sportief, authentiek, wonderschoon en met nukken, de Racer heeft het allemaal. Testredacteur Ad van de Wiel ondervond het aan den lijve in en rond Almeria.
Hoe zit het met die nukken?
Even bij het begin beginnen: BMW heeft met afstand de meest authentieke, maar daardoor ook meest extreme retro van het moment neergezet. Die zogenaamde nukken vloeien voort uit BMW’s wens om zoveel mogelijk jaren zeventig-gevoel in de Racer in te bouwen. Geen modern aanvoelende motor met een klassiek uiterlijk, geen knipoog naar het verleden, maar een volwaardige retro die zijn inspiratie uit het verleden put.
Op welke manier stopt BMW de Racer vol met mechanisch erfgoed?
Het zalige luchtgekoelde boxerblok is natuurlijk een icoon, maar het is – even los van het prachtige lijnenspel – vooral de zithouding die je direct terugvoert naar het verleden. De eenzitter (duozadel is een accessoire) is laag en vooral lang. Je moet diep en ver reiken naar de stuurhelften en de voeten zitten hoog en ver naar achter.
Gaaf!
Dat kun je wel zeggen inderdaad. Maar een woord als vermoeiend komt ook direct bovendrijven. Zeker op lage snelheden is het nogal een veeleisende zithouding waarvan de polsen als eerste het slachtoffer worden. Het is even puffen en zuchten voor de man die rechtstreeks van een GS of RT overstapt. Tegelijk is het een zalige aha-erlebnis. Stap in het zadel en je bent weer terug in de tijd dat je haar niet grijs was, nog weelderig groeide en de wereld aan je voeten lag. Wie wil dat gevoel niet herbeleven?
Maar schoonheid komt ook in dit geval met een prijs?
De Racer gaat beslist niet de boeken in als de breedst inzetbare BMW ooit. Het is geen woon-werkfiets, geen alleseter als de GS, maar een showfiets die het beste in je losmaakt als de handrem eraf gaat. Van gesukkel houdt de Racer niet, die wil gassen en knallen. Jij ook trouwens want dan neemt de druk op de polsen eindelijk af. Bovendien kun je dan onbeperkt genieten van de pittige klappen uit de – vanzelfsprekend – fraaie uitlaatdemper. Deze Duitse schoonheid heeft zowaar nog iets te melden ook en dat doet ze op een geluidsniveau dat onmogelijk legaal kan zijn. Toch staat er gewoon een EU-goedkeuring op de pijp.
Gas is dus alles?
Het haalt in ieder geval het beste uit de Racer. Zithouding, motorkarakteristiek, geluid en rijwielgedeelte komen plotseling bij elkaar. Dat is genieten. Alleen komen die omstandigheden niet dagelijks voorbij. Daarom krijgt de Racer van mij het stempel ideale tweede motor. Naast een motorfiets voor dagelijks gebruik is de Racer de motor waarop je smoorverliefd bent, dagelijks vertroetelt, maar die je alleen gebruikt voor pure feestritten met veel bochten en terrassen. Op die laatste kunnen vermoeide polsen rust krijgen en mag jij als trotse eigenaar de complimenten voor die wonderschone motorfiets in ontvangst nemen.
Lees veel uitgebreider over de nieuwe BMW R nineT Racer in MOTOR Magazine of in MOTO73 die binnenkort in de winkel liggen.