Twee maanden nadat we voor het eerst kennismaakten met de 1190SX, is de prijs van deze nieuwe Amerikaan bekend. Vanaf midden augustus staat de SX, met 185 pk aan de krukas (let even op!) en een koppel van 136 Nm, voor 15.998 euro bij de dealer. Natuurlijk, mooie getallen. Maar pas na een vergelijk met zijn concurrenten kun je er echt iets over zeggen. Tijd om ze er bij te halen dus, in willekeurige volgorde.
De Aprilia Tuono V4 R werd vorig jaar uitgerust met ABS en een grotere tank én zag via kleine motorische aanpassingen z’n topvermogen groeien naar 170 pk. Net zo belangrijk is de prijsverlaging die de Italianen onlangs aankondigde: van 17.990 euro naar 15.899 euro. De BMW S100OR beschikt op papier over 160 pk (het zijn er meer in de praktijk) en een maximaal koppel van 112 Nm. Het verschil is ook in de prijs merkbaar, want met 14.700 euro is een iets minder dikke portemonnee nodig.
Snel over naar de KTM SuperDuke R 1290. De 75° V-Twin heeft 180 pk aan boord en komt daarmee dus voorlopig het dichtst in de buurt van de SX. Aangezien de pk’s niet aan de krukas gemeten zijn, is overigens de kans groot dat de KTM sterker is. Helaas zullen we op die bevestiging moeten wachten tot de eerste vergelijkingstest. Qua koppel is de Oostenrijker in deze lijst in ieder geval zeker de eerste die de EBR overstijgt, met acht Nm. om precies te zijn. En de prijs? Ook flink meer: 17.599 euro.
Voor 2014 ging Kawa’s favoriete naked aardig op de schop. Het vermogen van de Z1000 groeide door aanpassingen van 138 pk naar 142 pk, terwijl het koppel van 111Nm eerder op straat wordt gezet. Hoewel het directe vergelijk dus een beetje mank gaat, is de Z1000 toch interessant om te noemen omdat je voor 13.198 euro de beschikking hebt over een 2014’er. En dat geldt ook voor de Honda CB1000R, want met 125 pk plus 99 Nm aan koppel is het verschil al aardig aan het oplopen. Dat doet gelukkig de prijs (13.399 euro) ook.
Dan de MV Agusta Brutale 1090. Met 144 pk en 112 Nm lukt het ook hier qua vergelijk maar matig. Bij de prijs wel, want 16.490 euro is ‘redelijk’ meer dan de 15.998 euro van de EBR. Als laatste de Triumph Speed Triple. De driecilindermotor van 1050cc levert 135 pk en 111 Nm aan koppel voor 14.190 euro. En dan is er binnenkort ook nog de Suzuki GSX-S1000.
Wij kunnen niet wachten op de eerste test. Want pk’s, koppel en prijzen zijn allemaal leuk en aardig: we zullen voor het echte oordeel moeten weten hoe ‘ie rijdt… En wat er overblijft van de 185 pk aan de krukas.