UPDATE 6-3-2014, 12:39 uur
Inmiddels is er meer duidelijk geworden over onderstaand verhaal. De verwarring is ontstaan doordat er momenteel maar drie van de twaalf trajectcontrolesystemen in Nederland actief zijn. Alleen op de A2 van Utrecht naar Amsterdam tussen knooppunt Holendrecht en Maarssen, de A4 van Den Haag naar Amsterdam tussen Leidschendam en Zoeterwoude en op de A12 van Den Haag naar Utrecht tussen Woerden en De Meern werken de trajectcontroles nog. Hier wordt dus niet extra geflitst.
Op de negen wegen waar de trajectcontrole niet aanstaat, wordt dus wel geflitst. Om verwarring te voorkomen worden alle borden weggehaald waar een trajectcontrole wel wordt aangekondigd maar waar deze niet werkt. Zolang dat niet gedaan is, wordt er niet geflitst. De inmiddels veelbesproken A4-controle had dus niet plaats mogen vinden en daarom worden die overtredingen niet verwerkt.
Zo, weten jullie dat ook weer!
BERICHT 6-3-2014, 11:49 uur
Wat hebben we nu weer aan onze fiets hangen? De Verkeersinformatiedienst (VID) meldt dat de politie toch weer aan het flitsen is op snelwegen waar ook al een trajectcontrole is. Zo zou er volgens de website VID.nl afgelopen dinsdag gecontroleerd zijn op de A4 in de richting Den Haag, tussen Hoofddorp-Zuid en Nieuw-Vennep.
En dat is bijzonder vreemd, want op 29 maart 2011 werd juist een motie van SP-Kamerlid Farshad Bashir aangenomen. In die motie staat duidelijk dat puntcontroles, die wij beter kennen als flitscontroles, niet plaatsvinden waar al trajectcontroles zijn. Daarnaast mag je zelfs van het OM bij een trajectcontrole best even ietsje gas bijgeven om in te halen, als je gemiddelde maar niet te hoog is. Dat moet je uiteraard vooral doen als ze staan te flitsen…
Wij hebben om een reactie bij het OM opgevraagd en houden jullie op de hoogte.
Bron: VID en nu.nl
Foto: ANP