Wie herinnert zich niet de machtige Petronas FP1… De eerste drie-cilinder afkomstig uit Maleisië. De motor, met een inhoud van 900cc, werd ontwikkeld door Petronas en het F1 team van Sauber. Er werden 75 exemplaren van deze superbike gebouwd in Engeland en evenzoveel in Maleisië. Petronas verenigde zijn krachten met viervoudig Superbike Wereldkampioen Carl Fogarty om de FP1 in te zetten voor het wereldkampioenschap. Troy Corser slaagde erin twee keer het podium ermee te halen in het World Superbike Kampioenschap van 2004.
Doordat de FIM in 2003 de regels veranderde in het WSBK (1000cc-machines werden welkom, ongeacht of ze twee, drie of vier cilinders hadden) kwam de FP1 in de problemen. Aangezien de Japanse merken in 2003 en 2004 nog niet erg aanwezig waren in het WSBK, kon de FP1 een aantal goede resultaten neerzetten. Maar dat veranderde in 2005 en in 2006 door de komst van de Japanse merken. En dat betekende het einde van Petronas in het WSBK.
Of toch niet? Want de FP1 is opnieuw uitgebracht onder een andere naam: De Momoto MM1. Het gerucht gaat dat er 150 stuks zullen worden gebouwd. Een collectors item voor FP1-liefhebbers dus! En eh… misschien een nieuw merk erbij in het WSBK..? Er komt niet veel duidelijkheid over dit nieuwe project uit Maleisië.
We hopen snel meer informatie te krijgen en dat lees je dan natuurlijk als eerste op MOTOR.nl!