We schreven er al erg vaak over maar dit jaar lijkt er een eind aan te komen. De KNMV en M.A.G. horen binnen een paar weken uitspraak in de zaak die ze aanspanden tegen de gemeente Lingewaard. Beslist de rechter dat de afsluiting in de weekenden en op feestdagen die daar – alleen voor motorrijders – werd ingevoerd legaal is, dan kan het zijn dat er op meer plaatsen een dergelijke afsluiting ingevoerd kan worden.
Op de Lekdijk bij Lopik werd er onlangs ook al een soortgelijke proef gedaan waaruit bleek dat de overlast die aanwonenden zeggen te ervaren sterk vemrinderd was. Niet gek natuurlijk als er ineens niemand meer over die dijk mag.
Veel motorrijders lijken de bui echter al te zien hangen en willen iets doen. Vandaar ook dat Henry van Uden, bekend van de Facebook-groep ‘De Motorrijder’ een petitie is gestart. Deze petitie pleit ervoor dat iedere dijkweg die voor automobilisten is opengesteld, ook voor motorrijders begaanbaar moeten blijven. Hierdoor wordt de scheve verhouding opgelost. Het is namelijk technisch gezien niet mogelijk om alleen motoren te verbieden aangezien zowel motoren als auto’s onder de groep ‘motorvoertuigen’ vallen.
Van Uden schrijft dan ook dat: ‘Wij constateren dat steeds vaker steeds meer dijken (maar ook andere wegen), of delen daarvan, worden afgesloten voor motorrijders, terwijl ander verkeer daar wel mag/kan (blijven) rijden. Dat afsluiten zien we als straf. Wij vinden dat nooit een hele groep (motorrijders) mag worden gestraft voor iets dat een enkeling (heeft) veroorzaakt.’ Hiermee doelt hij waarschijnlijk vooral op de zondeling die met open pijpen de dijk een paar keer heen en weer rijdt, nadat hij op zondag de MotoGP heeft gekeken en zich even als Rossi of Dovizioso wilt voelen.
De petitie is op moment van schrijven al bijna 6.000 keer ondertekend door motorrijders uit iedere windrichting van het land. Dat is veel, aangezien de petitie pas sinds zaterdag online staat. Je kunt nog tot 13 april je handtekening online doorgeven via Dijkenopenvoormotor, daarna worden de handtekeningen aan de Tweede Kamer aangeboden.
Foto: Tom van Appeldoorn