vrijdag 22 november 2024

Patenten 2021 KTM 1290 Super Adventure onthullen nieuwe lijnen

Patenten 2021 KTM 1290 Super Adventure onthullen nieuwe lijnen. Tekeningen die KTM voor het patent heeft ingediend, laten zien hoe de 2021 KTM 1290 Super Adventure eruit zal zien: lage 790 stijl-tank, omhullende, oversized kuip. De motor blijft de 75 graden 1301cc V-twin-LC8, maar we verwachten dat het vermogen zal toenemen.

Om te voldoen aan Euro5 is KTM verplicht het vlaggenschip van de reeks, de 1290 Super Adventure, aan te passen. De komst van een nieuwe versie van de grote reisenduro was de afgelopen maanden al voorspeld door enkele spionagefoto’s, maar nu is er meer. Er zijn tekeningen verschenen die KTM heeft ingediend om een nieuwe ‘split’ tank te patenteren. De illustraties suggereren dat deze nieuwe unit zal worden gebruikt op de 2021 KTM 1290 Super Adventure.

KTM 1290 Super Adventure: Split-tank als 890 ADV’s

KTM introduceerde eerst een ‘rally’-tank op de 790 Adventure. Sindsdien prijkt de tank ook op de 890 Adventure-modellen. Het lijkt dan ook vanzelfsprekend dat de nieuwe 1290 Super Adventure een soortgelijke tank zal krijgen. De tekeningen waarop patent is aangevraagd, laten zien dat de brandstoftank zich boven op het chassis bevindt en de vorm van het chassis volgt alvorens naar voren te buigen naar de onderkant van de radiator. Deze oplossing is gunstig voor de rijdynamiek, zowel op de weg als in het terrein, omdat het een lager zwaartepunt met zich meebrengt. Tegelijkertijd creëert de split-tank ruimte voor de nieuw ontworpen radiatoren die groter en meer verdeeld zijn net als bij off-road motoren.

Blok

Kijkend naar de ontwerpen is de andere voor de hand liggende innovatie de nieuwe kuip. De is imposanter dan de vorige en biedt waarschijnlijk nog meer bescherming. Waarschijnlijk zal de 75° V-twin-LC8 1301 cc blijven, maar hij zal enkele aanpassingen ondergaan die nodig zijn om aan de Euro 5-voorschriften te voldoen. Het meest in het oog springend is de nieuwe uitlaat. Die is groter dan de huidige en ontworpen om de uitstoot van vervuilende stoffen te verminderen en tegelijkertijd het geproduceerde geluid te beperken. Je kunt ook een andere interne tuning van de motor verwachten, wat kan resulteren in een vermogen dat de 170pk nadert.

Chassis

Het chassis van de 2021 KTM 1290 Super Adventure blijft een stalen buisframe, maar lijkt enigszins te zijn aangepast en versterkt. Het gegoten aluminium achterframe en de achterbrug zijn volledig nieuw. Voor wat betreft de semi-actieve remmen en vering van WP worden slechts kleine aanpassingen verwacht.

KTM vernieuwt 690 SMC-R en 690 Enduro R

2021 KTM 1290 Super Adventure: elektronica

Op de tekeningen kunnen we alleen de zijkant van de koplamp zien, maar we verwachten dat het een nieuw ontwerp zal hebben, ontworpen voor de Bosch-radarunit dat de adaptieve cruisecontrol regelt. Zeker, dit apparaat zal vergezeld gaan van een state-of-the-art elektronisch systeem, met IMU-platform, ABS bochten, mappings… en ga zo maar door. Net als nu verwachten we twee versies van de 1290 Super ADV: de S met 19″ spaakvelgen voor en de R met 21″ spaakloze velgen met meer of minder veerweg.

Videotest: 2020 KTM 390 Adventure

Jan Kruithof
Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen