woensdag 30 oktober 2024

Patent Suzuki onthult geavanceerde tweetaktmotor

Suzuki heeft nieuwe patenten gedeponeerd die wijzen op de ontwikkeling van een kleine tweetaktmotor met twee cilinders, uitgerust met een variabele timing (VVT) systeem. Laten we eens kijken waar het over gaat.

Suzuki werkt aan een nieuw motorblok met twee cilinders, gekenmerkt door een innovatief en geavanceerd variabel timing-systeem (VVT). Deze technologie wordt steeds belangrijker om de prestaties te verbeteren en het brandstofverbruik te verminderen. Bijna alle grote merken maken er gebruik van. Dit systeem optimaliseert de motorprestaties op basis van verschillende rijomstandigheden, waardoor zowel de efficiëntie als de emissies worden verbeterd.

Line-up bekend: The Fortunate Sons komen naar het RIDERS Festival 2024

Slimme benadering

Het patent dat Suzuki heeft aangevraagd onthult een slimme benadering van variabele timing. Het gebruik van een enkele nokkenas met drie nokken per cilinder, waarvan één voor de uitlaatklep en twee voor de inlaatkleppen, maakt een nauwkeurige aanpassing van de gasverdeling in de ci,inders mogelijk. Een tweedelig systeem in de inlaatklepbalans maakt het mogelijk om het gewenste profiel te selecteren op basis van de dynamische behoeften van de motor.

Dit geavanceerde systeem is specifiek ontworpen voor de 248cc-tweecilinder, die wordt gebruikt in modellen zoals de GW250 Inazuma, de V-Strom 250 en de GSX250R.

De 298cc-versie van dit motorblok, geproduceerd in samenwerking met de Chinese partner Haojue, zou het potentieel van deze technologie verder vergroten. De introductie van variabele timing in Suzuki-motoren is een belangrijke stap naar het optimaliseren van prestaties en het voldoen aan steeds strengere milieuregels. Deze innovatie zou het gat in het Suzuki-motorassortiment tussen kleine en middelgrote modellen kunnen opvullen.

UPDATE 8 april 2024
Als we nog eens naar dit Suzuki-blok kijken, bestaat er inderdaad de kans dat dit toch een viertakt is, zoals een aantal lezers ons hebben gemaild. Anders had er ook een compressor op moeten zitten. Een vertaalfout ergens of toch groot nieuws dat we nu – nog – niet begrijpen? Binnenkort vast en zeker meer!

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

4 Reacties

  1. Ziet er veel belovend uit. Als ik de tekeningen zo bekijk moet het “ECHT” revolutionair zijn. Volgens de tekening zie ik tuimelaars, kleppen die toch echt een 4-takt motor zouden pretenderen, maar ja Suzuki gaat toch een andere weg schijnbaar.
    Of zou het kunnen zijn dat er as. Maandag een Update komt, want dan is het 1 apriil. Het zou mij niet verbazen.

  2. Tweetakt??? Met kleppen?? Bij diesel kan het wel met alleen uitklep(pen)scheepsmotoren danwel. 1 april zeker….

  3. Wat zal ik er aan toevoegen. Inlaat en Uitlaat kleppen op een 2 takt? hoe je het ook bedenkt het kan alleen als de inlaat en uitlaat tegelijkertijd open staan en dat daar het spoelen gaat plaatvinden?.
    Maar hoe raar dit ook klinkt het bestaat wel degelijk. Mazda heeft hier een patent op aangevraagd.
    Kijk maar eens op https://www.youtube.com/watch?v=peiPM6rVe5o
    Koppel daar het mechanisme klep timing bij en zie wat er kan.
    Interessant dus

Reacties zijn gesloten.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen