Een uitgelekt patent laat CFMoto’s nieuwe modulaire elektrische motorfiets zien. Die kan de basis worden voor een hele reeks modellen.
Een meer diepgaande blik op de 300GT-E Chinese politiemotor heeft onthuld dat CFMoto heel slim te werk is gegaan bij het ontwerp van zijn elektrische machine. De structuur eronder kan worden aangepast aan vrijwel elk type motorfiets.
Vergelijkingstest Benelli Leoncino 800, CFMoto 700 CL-X, Kawasaki Z650RS en Yamaha XSR700
In principe worden de accu’s opgeslagen in een centraal gedeelte dat dienstdoet als hoofdconstructie van de motorfiets, en subframes kunnen aan de voor- en achterzijde worden vastgeschroefd om de uiteindelijke stijl van de motorfiets aan te passen. Slim, toch? Harley-Davidson heeft iets soortgelijks gedaan met zijn nieuwe LiveWire Arrow.
De centrale batterijstructuur is niet intern ontworpen. Die is ingekocht bij Blue Stone New Power, dat onder de naam NUPO een heleboel slimme dingen met accu’s doet. In dit geval levert het een elektrische motor van 10,5 kW die een piekvermogen van 16,5 kW (22,5 pk) en een ‘nominaal’ vermogen van 10,5 kW (14 pk) kan leveren. Met een voorgestelde topsnelheid van 160 km/u en een maximumkoppel van 54,2 Nm zou hij ondanks zijn politiemotor-proporties en gewicht van 225 kg toch heel pittig moeten zijn.
Het wordt nog interessant om te zien welke elektrische motorfiets CFMoto nog gaat ontwikkelen, maar de 300GT-E ziet uit als een goed begin…