FEMA (Federation of European Motorcyclists’ Assocations) heeft een onderzoek uitgevoerd onder Europese motorrijders. De hoofdvraag was hoe zij denken over hrt parkeren van hun motorfiets. FEMA kwam tot dit onderzoek omdat blijkt dat steeds meer lokale overheden beperkingen opleggen waar motorfietsen geparkeerd mogen worden. Ook raken betaalde motorparkeerplaatsen meer en meer in zwang, een verontrustende ontwikkeling.
Overal kunnen parkeren
Uit de online uitgezette enquête blijkt dat een indrukwekkende 88,9% van de respondenten hun motorfietsen overal willen kunnen parkeren, als ze maar geen overlast betekenen voor voetgangers en andere weggebruikers. Opmerkelijk is dat zo’n beetje alle Europese motorrijders hierover hetzelfde denken.
Moet ik betalen voor mijn motor als er betaald parkeren geldt?
Duidelijk aangegeven of niet?
Ook werd in de enquête gevraagd of motorparkeerplaatsen in steden en dorpen duidelijk staan aangegeven. Minder dan de helft (42%) zegt dat het in hun woonplaats duidelijk staat aangegeven. Maar als we naar het buitenland gaan, wordt het moeilijker. Slechts 15% zegt te begrijpen wat de regels zijn voor het parkeren van hun motorfiets.
Parkeerplaatsen bij het werk of school
Ook werd in de enquête gevraagd naar het veilig parkeren van de motorfiets, een onderwerp dat leeft onder motorrijders. Bijna 68% vindt dat parkeerplaatsen voor auto’s en motorfietsen gescheiden moeten zijn. Ook op het werk of bij school kan een en ander worden verbeterd; 38% geeft aan dat er speciale parkeerplaatsen zijn bij hun werk of school.
Betalen of niet?
Dat gratis parkeren voor motorrijders de norm, zal duidelijk zijn. Toch geeft 74% aan dat ze best willen betalen voor een parkeerplaats, als er maar antidiefstalmaatregelen én opbergruimte is voor helm en kleding aanwezig is. Alleen betalen is geen optie, want bijna 70% is dan niet bereid te betalen. Ook hoeveel motorrijders willen betalen voor een motorparkeerplaats met faciliteiten is door de FEMA uitgevraagd. Een kwart zegt niets te willen betalen, 44% wil een kwart betalen van wat een autorijder kwijt is aan z’n parkeerplaats, 22% zegt wel de helft te willen betalen en slechts 2% wil hetzelfde betalen als een autorijder.
Gedeelde mobiliteit
Zo’n beetje alle motorrijders weten dat wanneer je je motorfiets ergens parkeert je dat doet dat-ie geen overlast voor anderen veroorzaakt. Da’s een ongeschreven regel. FEMA ziet steeds vaker gemeenten worstelen met foutgeparkeerde gemotoriseerde tweewielers van commerciële bedrijven die zogenaamde gedeelde mobiliteitsvoertuigen (scooters, fietsen) verhuren. Deze worden lukraak overal ‘geparkeerd’ waardoor voetgangers en andere verkeersdeelnemers er last van ondervinden. Dit gedrag schaadt motorrijders. Plaatselijke autoriteiten hebben vaak de neiging alle gemotoriseerde tweewielers over een kam te scheren wanneer ze optreden tegen deze overlast. Dan worden regelmatig motorfietsen bekeurd die wel netjes staan geparkeerd.