Yamaha heeft patenten ingediend die doen vermoeden dat er een meer prestatiegerichte versie van de R7-tweecilinder in de maak is.
De succesvolle sportieve tweecilinder van Yamaha lijkt het onderwerp te zijn van een patent dat betrekking heeft op een grotere radiateur en een aanpassing van de carrosserie om de warmte beter te kunnen afvoeren.
Heel vreemd zou dat niet zijn, omdat de Yamaha R7 zich leent voor een reeks wijzigingen aan de aandrijflijn waardoor de prestaties toenemen. En omdat meer vermogen immers meer warmte betekent, is een grotere radiator een logische stap.
We zijn niet op de hoogte van eventuele problemen met de koeling van de Japanse sportmotor, zowel op de weg als op het circuit, maar gezien de R7 Cup en de toenemende belangstelling voor kampioenschappen voor ‘Twins’ in Europa, doet een dergelijke wijziging ons vermoeden dat er iets sportiefs aan zit te komen.
Yamaha patenteert semi-automatische MT-07
De Yamaha R7 zou in feite dezelfde carrosserie kunnen behouden, zij het met een grotere radiateur en dus met een nieuwe opening aan de zijkant om ventilatie en warmteafvoer tijdens het rijden te vergemakkelijken.
Een Yamaha R7 M zou waarschijnlijk tot grote voordelen leiden als je de motor zou willen prepareren voor het circuit, bijvoorbeeld met gebruik van accessoires uit de GYTR-catalogus.