zaterdag 23 november 2024

Opinie: Mooi spul voor weinig

Het werk van een MOTO73- of MOTOR.nl-redacteur bestaat voor een heerlijk deel uit het testen van nieuwe motoren om de lezers en potentiële kopers zo vroeg mogelijk op de hoogte te stellen van de prestaties van de nieuwelingen. Heel mooi, maar door deze baan ontbreekt de noodzaak om privé behoorlijk wat geld te steken in een mooie nieuwe motorfiets. Dat zou een slechte investering zijn, aangezien die onfortuinlijke machine dan het overgrote deel van het jaar ongebruikt in de schuur zou staan. Erger nog, de motor zou hoofdzakelijk uit de stal moeten komen om mij in beroerdste periode van het jaar naar de redactie te brengen: de winter.

Door regen, sneeuw en pekel zal mijn dure, blinkende motor zijn kilometers moeten maken om in het voorjaar afgeleefd en behoorlijk afgeschreven de ‘zomerstalling’ in te gaan. Dat kan ik niet over mijn motorhart verkrijgen en eerlijk is eerlijk, de pijn in de portemonnee speelt ook een rol.

Toch is het wel verrekte handig en bovendien vind ik dat ik het toch wel aan mijn stand verplicht ben om zelf een motorfiets te hebben. Handig omdat er ook dagen zijn dat er geen testmotoren zijn en ik niet echt gecharmeerd ben van het openbaar vervoer. Dus geniet ik liever van een ritje op de motor naar het werk. Aan mijn stand verplicht omdat menigeen me vraagt wat voor motor ik zelf rijd en ik een paar jaar lang moest antwoorden: “Geen.” En dat voelde toch niet goed.

Dankzij een reportage in MOTOR Magazine in 2014 werd ik enthousiast voor een oude Honda Fireblade. Na wat zoekwerk vond ik een net exemplaar uit 1996 dat ik voor iets meer dan 2000 euro op de kop kon tikken. Ondertussen heb ik er meer dan 5000 kilometer mee gereden en ik ben echt wel aan deze dikke oude sportmachine verknocht geraakt. Hij stuurt verrassend goed, de viercilinder heeft een heerlijk vol middengebied en de zithouding is goed vol te houden. Kortom, ik ben uiterst content.

In 2014 gingen we met alle testende collega’s op pad richting de Grand Prix van Eext, uiteraard op de motor; ik op mijn Fireblade en een andere collega op een mooie ‘oude’ Aprilia RS250-tweetakt, de rest op uiteenlopende motoren die als overeenkomst hadden dat ze alle het bouwjaar 2014 delen. Wij met onze oude kalfjes deden totaal niet onder voor de anderen met hun moderne machines.

Onderweg aan de slappe cappuccino met een punt appelgebak, uiteraard voorzien van een dot slagroom, gebeurde het: ik vloekte in de kerk en daar wil nu voor in de biechtstoel klimmen. Beste motorrijders, ten overstaan van al mijn collega’s heb ik gezegd dat je eigenlijk gewoon gek bent als je zoveel geld uitgeeft voor een nieuwe motor. Er zijn immers zoveel gave, iconische machines uit de vorige eeuw te koop, die je werkelijk voor weinig geld op de kop tikt. Ze presteren nog heel goed, bieden reuze veel plezier en het mankementje dat zich mogelijk een keer voordoet, zorgt ook nog voor meer betrokkenheid.

Vergeef me. Natuurlijk ben je niet gek als je een nieuwe motorfiets koopt en daar ben ik weer eens netjes op gewezen. Toen ik deze week op de nieuwe KTM Super Duke R naar huis blies, werd ik weer eens ouderwets overvallen door het gevoel ‘hebbe, hebbe, hebbe’. Maar toch… Een oude is zo gek nog niet!

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen