Vorige week kwam er wederom nieuws op onze redactie binnen over een verloren merk dat weer een kraampje wil openen op de motormarkt. Bultaco wordt nieuw leven ingeblazen door vijf ondernemers, mannen die echt wel kennis van zaken hebben. En toch is het vragen om problemen, schat ik zo in. Waarom? Wel, de Rapitan van Bultaco sluit zich aan in een rij van elektrische herrijzenissen.
Merken die al jaren van de markt zijn, waar meestal wel een goede reden voor was, proberen krampachtig nu hun slag te slaan op het gebied van nieuw vervoer. Bij de motorfietsen is dat momenteel elektrisch rijden, maar waar de huidige, sterke fabrikanten al moeite hebben om hun stroomapparaten aan de man te slijten, moet dat voor kleine merkjes helemaal knap lastig zijn. De machines zijn automatisch duur door de hoge ontwikkelingskosten en de actieradius blijft beperkt. Zo ook voor de Rapitan van Bultaco. Ik vrees eveneens dat de Voxan Wattman geen lang leven is beschoren, evenals de modellen die Münch en Saroleá gebouwd hebben. Zij proberen zich wat meer te richten op de racerij, maar ook op dat gebied zal het eveneens moeilijk zijn om de huidige motorrijder over te halen om het circuit op te knallen met een elektroracer. De toekomst van de tweewielers zie ik dan ook nog niet schokkend gewijzigd worden door elektrische motorfietsen. Zeker niet door merken die al eens eerder kopje onder zijn gegaan.