Vanaf vandaag moeten er op sigarettenpakjes afschrikwekkende foto’s staan om het roken te ontmoedigen, maar of dat de doorslag zal geven? Voor mij niet. Mijn reden om te stoppen met roken heb ik onlangs gevonden; ik ga weer róken.
Klinkt tegenstrijdig, maar geef me even. Onlangs dienden we voor MOTOR Magazine nummer 5 van dit jaar ‘onze eerste’ te rijden, en ondanks dat de Aprilia RS125 niet mijn állereerste was, sloeg de vonk na een vlug rondje op de 125 tweetakt van Jarno van Osch opnieuw over. Het is een ander soort blauwe rook, maar de verslaving is net zo hardnekkig.
Vanaf het moment dat mijn 125’je veel te los achterop een aanhanger geladen werd en mijn straat uitreed, heb ik nog spijt dat ik hem weggedaan heb. Amper iets was nog origineel: blokje, rijwielgedeelte, alles. Die geur van tweetaktrook alleen al… ruikt toch zoveel beter dan die gore tabakslucht aan je fikken.
Dus, ik ga weer roken. Tweetakt-roken en gelijktijdig ga ik stoppen met tabakroken om mijn voormalige verslaving opnieuw te kunnen financieren. En op zich, met € 6,30 euro per dag in de knip in plaats van in rook op, is zo’n 125’je best te doen.
En de voordelen zijn natuurlijk legio. Kleine motorfietsjes zijn tof, kijk maar naar de RC390 van KTM of de Kawasaki Ninja 300, maar het is toch niet hetzelfde. Het is geen tweetakt, hé… en tja, tweetakt is hot, dus nu een tweetaktje kopen is zowaar een goede investering – maak ik mijzelf wijs – en in tegenstelling tot roken krijg je van tweetakt rijden geen enge en afgrijselijke ziekten. Dus, genoeg reden.
Nu alleen een fatsoenlijk exemplaar op de kop zien te tikken en een plaats vinden hem kwijt te geraken. Zo’n pakje peuken past ten minste in je binnenzak… Afijn, ik ga daar even goed over nadenken terwijl ik die laatste Marlboro wegrook.
Hoe ik hem ooit weg heb kunnen doen…
Foto’s: Nick Enghardt, Vincent Burger