donderdag 21 november 2024

Opgelet: telefoongebruik in (auto)verkeer weer toegenomen

Uit het tweejaarlijkse onderzoek van SWOV in opdracht van Interpolis blijkt dat het telefoongebruik in het verkeer in 2023 opnieuw is toegenomen. Maar liefst 75 procent van de automobilisten geeft aan hun mobiele telefoon te gebruiken terwijl ze aan het verkeer deelnemen. Vooral beginnende automobilisten en jonge fietsers maken hier vaak gebruik van.

Het onderzoek toont ook aan dat een groot deel van deze verkeersdeelnemers hun eigen telefoongebruik in het verkeer niet als een probleem ziet, ondanks de toenemende verkeersonveiligheid en het groeiende aantal verkeersslachtoffers. Verkeerspsycholoog Adriaan Heino benadrukt dan ook het belang van bewust deelnemen aan het verkeer en het niet laten afleiden door de telefoon. Hij merkt op dat mensen te optimistisch zijn en denken dat ze veilig kunnen rijden terwijl ze hun telefoon gebruiken.

Verkeersveiligheid in Europa: Roemenië meest gevaarlijke land om in te rijden

Het aantal volwassenen dat het gebruik van de telefoon in het verkeer geen probleem vindt, is verdubbeld ten opzichte van 2021. In 2023 vindt 40,2 procent van de automobilisten en 39 procent van de fietsers hun eigen telefoongebruik niet problematisch. Bij jongeren ligt dit percentage zelfs nog hoger, met 46,6 procent van de jonge fietsers die geen problemen zien. Het onderzoek toont ook aan dat maar liefst 93 procent van de beginnende automobilisten (18-24 jaar) hun telefoon in de auto gebruikt.

Dit is zorgwekkend, aangezien automobilisten in deze leeftijdscategorie al een hoger risico op ongevallen hebben, onder andere vanwege de nog in ontwikkeling zijnde hersenen en het minder ontwikkelde vermogen om gevaar te herkennen. Ook blijkt dat het percentage telefoongebruikers het hoogst is onder jonge verkeersdeelnemers in de leeftijdsgroep van 15 tot 18 jaar. Naast bellen en appen wordt de telefoon ook steeds vaker gebruikt om te gamen tijdens het fietsen en autorijden. Het percentage fietsers dat games speelt op de mobiele telefoon is gestegen van 4,3 procent in 2017 naar 13 procent in 2023. Bij automobilisten steeg dit van 3,3 procent in 2017 naar 11,4 procent in 2023. Bovendien geeft één op de vier automobilisten aan dat ze tijdens het rijden foto’s of video’s maken, terwijl dit bij fietsers zelfs één op de drie is.

Interpolis maakt zich grote zorgen over het hoge telefoongebruik onder jongeren, vooral omdat ze dit vaak niet als een probleem zien. Uit eerder onderzoek blijkt dat hoe meer jongeren op jonge leeftijd gewend raken aan het gebruik van de mobiele telefoon in het verkeer, hoe groter de kans dat ze dit ook op latere leeftijd blijven doen. Daarom is het van belang dat jonge verkeersdeelnemers al op jonge leeftijd bewust gemaakt worden van de gevaren en het juiste gedrag aanleren. Interpolis probeert dit te bereiken door middel van impactvolle campagnes en samenwerkingen, zoals ‘Mis Niks’ en ‘Smoorverliefd’, gericht op de jonge doelgroep.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

5 Reacties

  1. Het blijkt dus duidelijk dat de huidige aanpak niet werkt. Hoogte van de boetes heeft weinig tot geen invloed zolang de pakkans vrijwel nihiel is. Wat ik mij afvraag, betaald de verzekering evengoed uit als kan worden aangetoond dat de telefoon in gebruik was tijdens een ongeluk?
    Het wordt dus tijd voor een technische oplossing.
    Vanaf fabriek een vaste telefoon houder in de auto en de auto niet laten starten als er een telefoon in gebruik is op de bestuurders positie die niet in de houder zit en alleen als de telefoon op handsfree gekoppeld staat en alle andere apps en chats blokkeren.
    Tegelijkertijd een blaastest startblokkering plaatsen, dan zijn we van dat probleem ook af.

  2. Gewoon korte metten mee maken. Betrapt bij gebruik telefoon rijbewijs inleveren, klaar !

    • Helemaal mee eens, 1x = 1 maand 2 x = 2 maanden 3x is één jaar rijbewijs inleveren. Er gebeuren steeds maar eenzijdige ongevallen, hoe zou dat nu toch kunnen???

  3. De maatregels van onze zuiderburen invoeren,rijbewijs 15 dagen perdirect inleveren.

  4. Dit “probleem” kan alleen met harde medogenloze maatregelen de kop ingedrukt worden.
    Een paar suggesties.
    Zodra er sprake is van telefoongebruik op de fiets bij een ongeval direct de beschremde status van de fietser nietig verklaren en alle schade betalen (misschien wel levenslang).
    Voor automobilisten geldt hetzelfde altijd schuld ongeacht de geldende verkeersregels want afgeleid door de telefoon en dus niet in staat te reageren op een onverwachte situatie.
    En misschien wel het meest effectieve , zodra de telefoon registreerd dat er een verplaatsing is met een snelheid groter dan x de werking van het apparaat direct beperken zodat er geen data ontvangst meer is.
    Eventueel kan men ook de auto aanpassen dit is misschien nog eenvoudiger bij een tehoge snelheid schakeld er een flinke stoorzender in de auto in die elke ontvangst van telefoon en dataverkeer onmogelijk maakt.
    Het argument dat dan ontstaat dat dit ook de passagiers raakt is in het kader van de veiligheid niet relevant.
    Allerlei dure campangnes zijn niet meer nodig probleem opgelost .

Reacties zijn gesloten.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen