zaterdag 23 november 2024

Open parc fermé – terugblik

Eerder blikten we in deze rubriek terug op het daadkrachtige optreden van Eric Geboers, die ervoor zorgde dat in 1983 de deelnemers van de 125cc Grand Prix van Leningrad (in de tijd van de Sovjet-Unie werd de oude naam Sint-Petersburg vervangen door Leningrad, een eerbetoon aan Lenin, de grondlegger van het communisme) niet in het stof hoefden te rijden.

Na afloop van die GP speelde zijn oudere broer Sylvain een hoofdrol. Sylvain was manager van het fabrieksteam van Suzuki waarvoor Eric uitkwam. In die tijd moesten na de tweede manche de motoren van de eerste drie van het dagklassement in een parc fermé worden geplaatst. Voor wie de Franse taal niet beheerst: parc fermé betekent gesloten park. De motoren moesten daar een half uur blijven staan. Gedurende die tijdsperiode was het mogelijk een protest in te dienen tegen de staat van een motor. Uiteraard moest de motor dan nog wel in dezelfde staat verkeren als tijdens de wedstrijd. Vandaar dat ze een half uur in afzondering werden geplaatst.

Leningrad 1983: legendarische race op stoffige bodem – terugblik

Ik liep langs het parc fermé en zag dat er iemand de uitlaat van de Suzuki van Eric Geboers aan het opmeten was. En dat was zeker geen official van de motorsportbond FIM. Naast hem zat iemand gehurkt om alle gegevens te noteren. Dat leek me duidelijk niet in de haak te zijn.

Nadat ik foto’s van beiden had gemaakt, heb ik direct Sylvain Geboers opgezocht en vertelde hem wat er gaande was. Als een Olympisch atleet, zo snel sprintte hij naar het parc fermé. Voor de totaal verraste Russen in de gaten hadden wat er gebeurde, had hij het papier waarop alle aantekeningen stonden bemachtigd en stuurde hij ze weg. Daarna posteerde Sylvain zich als een bewaker bij de ingang van het parc fermé tot de protesttijd was verstreken.

Sylvain nam het heel hoog op en heeft het aangekaart bij de FIM, met gebruikmaking van deze foto’s. Of dit geleid heeft tot maatregelen tegen de Russische organisatie weet ik niet, maar zeker is wel dat deze poging tot industriële spionage niets heeft opgeleverd.

Jan Boer
Jan Boer
Jan Boer werkte jarenlang voor de redactie van MOTO73 en doet dat inmiddels als gepensioneerde liefhebber nog altijd met dezelfde passie en kennis.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen