De geruchten raasden al even rond, met bevestigende klanken her en der, maar nooit uitgesproken door de mensen die echt van de hoed en de rand weten, maar inmiddels is een testmachine gespot en kunnen we stellen dat de Triumph Daytona 765R aanstaande is.
Bij het Britse Motorcycle News beschikken ze over de spionagefoto’s van de – zogeheten – testmule. Zoals bij onze onderstaande afbeelding waarbij het blok van een Street Triple RS getransplanteerd werd in een 2017 Daytona 765R, zo lijkt de testmule ook op wielen gezet te zijn. Optisch wijkt namelijk niets van de 675R-versie van de Daytona, waarmee de conclusie getrokken kan worden dat Triumph vooralsnog vooral kijkt naar hoe het geheel rijdt met de 765cc driecilinder.
We gaan er vanuit dat Triumph van het najaar meer concrete informatie los zal laten over het hoe en wat – en voorlopig nog ‘of’ – van een eventuele nieuwe Daytona, maar als men zo ver gaat als het testen op de openbare weg, kun je er wel vanuit gaan dat de plannen serieus zijn.
Moto2-connectie
Op zich zit er – alleen al vanuit de marketinghoek – een stukje logica aan het uitbrengen van een 765-versie van de Daytona, want met het leveren van de blokken voor de Moto2-categorie van de MotoGP, keert Triumph terug naar haar sportieve verleden en tja; win on monday, sell on monday… Volgens velen gaat het nog altijd op.
Zodoende zit de kans er ook dik in dat een Daytona 765 op zijn minst de 123 pk en 77 Nm koppel van de Street Triple 765RS mee zal krijgen, maar zo weinig aanpassingen als het vergde het Moto2 Triumph-blok – met veel standaarddelen – tot zo’n 140 pk op te voeren, zou dat ook zomaar het uitgangspunt kunnen zijn.
Hoe we het ook wenden of keren; één van de betere stuurfietsen van deze eeuw lijkt aan de vooravond van een rentree te staan en stemt vrolijk.
Afbeeldingen: Triumph / Motor.nl