donderdag 21 november 2024

Oostenrijkse motorrijdersvereniging overweegt rechtsgang om inrijverboden

Wegverboden, ze komen meestal door een klein groepje overlastgevers en geen enkele rijder vindt ze leuk. Helaas worden deze verboden steeds strikter en daarom wil Regina Stiller, voorzitter van Bikers’ Voice (de Oostenrijkse motorrijdersorganisatie) de strijd aangaan met deze verboden.

Stiller doet deze oproep niet zomaar. In Oostenrijk en Duitsland gelden namelijk strenge – en omstreden – regels voor motorrijders op sommige wegen. We kennen helaas al weekendafsluitingen in Nederland, maar in Oostenrijk en Duitsland gaan ze soms nog een stap verder. Ze hanteren bijvoorbeeld inrijverboden op basis van het stationaire geluidsniveau van een motorfiets. In Oostenrijk ben je al de Sjaak als het stationaire geluid harder dan 95 dB is. Daarentegen maken onze oosterburen het nog bonter. In Duitsland ligt deze geluidsgrens namelijk op 90 dB (!). Dat is natuurlijk ronduit lachwekkend, als je je bedenkt dat alle motoren die in Europa verkocht worden, aan Europese homologatie-regels moeten voldoen. Dat neemt niet weg dat sommige nieuwe motoren alsnog boven de 90 of 95 dB uitkomen en dus überhaupt geen schijn van kans maken in deze landen.

Oostenrijk verkoopt je motor na zware overtreding

Het argument dat een algeheel inrijverbod geluidsoverlast voorkomt, lijkt een aardige reden. Daarentegen is dit in Duitsland ondertussen een slap excuus, omdat ook vaak elektrische motoren niet welkom zijn op die wegen. Toch een beetje raar als je er wel met een grote, ronkende Dodge Ram in mag rijden. Om deze reden overweegt Bikers’ Voice een advocaat in te schakelen en naar de rechter te stappen. Daarmee willen ze deze ‘onzin’ grondig laten onderzoeken en er een einde eraan te maken. Stiller roept daarom iedereen op om niet alleen via sociale media je mening te uiten, maar vooral nationale belangenbehartigers aan te spreken hierover.

Jesse Busser
Jesse Busser
Jesse Busser werd op 27 januari 1998 geboren en had tijdens zijn vroege jeugd niet al te veel met tweewielers. Daar kwam spectaculair verandering in toen hij op zijn zestiende begon met scooterrijden. Toentertijd was de motor die hij later wilde rijden een Moto Guzzi Griso 750, maar nu is hij niet meer weg te slaan van zijn Suzuki DL-1000 V-Strom.

1 Reactie

  1. Ja, het is van de gekke! Ook hier in NL. Maak desnoods een checkpoint waar een vrijwillige geluidstest bij de dealer of centraal punt met kentekenregistratie waaruit blijkt wanneer de meting is gedan en geef dan dat kenteken vrij voor alle wegen. Er moet iets te bedenken zijn!

Reacties zijn gesloten.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen