Helaas komt er aan elk seizoen, zelfs aan een uitzonderlijk lang seizoen zoals dit, een einde. Een motor die in de winter niet wordt gebruikt, moet goed worden voorbereid op een welverdiende rustpauze van enkele maanden (en hopelijk natuurlijk korter!).
Laatste ritje van het seizoen zit erop? Snik… En op naar het benzinestation! Als je een metalen benzinetank hebt, moet je deze bijvullen om corrosie binnenin te vermijden (heb je een plastic tank, dan kun je deze stap overslaan). Zodra je jouw tank hebt gevuld, voeg je Motul Boost and Clean Moto toe. Hierdoor belandt er geen benzineresidu in het brandstofsysteem en blijven de schadelijke effecten van water in de benzine tot een minimum beperkt.
Carburateur
Als de motor eenmaal op de plaats staat waar hij (of zij) de winter zal doorbrengen, volg dan de volgende zeer belangrijke stappen. Bij motoren met carburateur laat je de brandstof uit de vlotterkamer lopen via de aftapplug of start je de motor en laat je hem draaien met de brandstofklep dicht totdat alle brandstof in de carburateur is opgebruikt. Spuit alle bewegende en metalen en chromen oppervlakken in met Motul E.Z. Lube.
TIP! Volg de instructies in de gebruikershandleiding voor het onderhoud van titanium uitlaatsystemen. |
Olie
Vergeet niet de olie te verversen wanneer de motor nog warm is. Zo verwijder je alle olie en eventuele afzettingen. Wij raden je verder sterk aan de olie te verversen vóór je motor in winterslaap gaat. Ook als je niet meer dan 1.000 kilometer dit seizoen hebt gereden, is dit het beste moment om de olie te verversen. Motorolie veroudert sneller wanneer de motorfiets voor korte afstanden wordt gebruikt. Bovendien verdunt onverbrande brandstof de olie. Het niet verversen van oude olie met een hogere zuurtegraad kan leiden tot motor corrosie. Laat de motor opwarmen tot de normale bedrijfstemperatuur, meteen voordat je de olie ververst. Vervang vervolgens het oliefilter en monteer een nieuwe pakking aan de aftapplug. Doe jezelf trouwens een plezier en vervang ook de transmissievloeistoffen. Reinig en ontvet de ketting grondig met Motul Chain Clean. Laat deze drogen en breng dan Motul Chain Lube aan.
Accu
Als je jouw motor buiten laat overwinteren, verwijder dan de accu en berg deze op in een warme plaats. Laad de accu volledig op en smeer de accupolen in met accuvet. De verwijderde accu kan op een druppellader worden aangesloten. Het toestel laadt de batterij op en zorgt voor een optimale levensduur. Een geavanceerde lader schakelt zichzelf uit wanneer de accu volledig is opgeladen. Als je motor in de winter in een droge garage wordt gestald, kun je de accu permanent aan de lader aangesloten laten. Hierdoor elimineer je het risico op ontzwaveling en capaciteitsverlies.
TIP! Verhoog de bandenspanning met 0,3 tot 0,5 bar. Door de motorfiets op een standaard te laten staan, met de banden op verhoogde spanning, voorkom je dat de banden vervormen door het gewicht van de motorfiets. De band die wel in contact staat met de grond moet één keer per maand worden geroteerd. Als je alleen een zijstandaard hebt, verplaats de motor dan één keer per maand om de wielen te draaien en zo de belasting op de banden te veranderen. Motoren die buiten worden gestald, moeten worden afgedekt met een speciaal waterdicht dekzeil. Zorg voor vrije luchtcirculatie onder het zeil. Ook voertuigen die in een vochtige ruimte worden bewaard, moeten worden afgedekt ter bescherming tegen vocht én stof. |
Foto: Bjorn Moreira / ZA Bikers
Goede tips. Jammer genoeg niet afdrukbaar…
Of gebruik Forté Motopower I en II